Af Finn Graversen, journalist
Daniel Flösser for Paperlike

Feltet er bredt uden klare topscorere i årets udgave af design-shortlisten ved Creative Circle Award - der også har budt på en ny disciplin.

Der er ikke noget enkelt bureau, der skiller sig ud på årets shortliste i Design-kategorien i Creative Circle Award, og der er da også hele 24 bureauer involveret i de 39 shortlistede arbejder. Heraf er de 21 listet som primært bureau.

Listen toppes af 3 bureauer, der alle har fået 4 shortlister: NoA-bureauet Bold Scandinavia, Kontrapunkt og Uncle Grey. Med Re-public lige efter med 3 shortlister.

Konkurrencen har i år fået en ny disciplin i form af Logo, og når noget, som ellers er en klassisk disciplin, optræder som en ny disciplin skyldes det, at den digitale verden har givet logoet en vigtigere rolle i forhold til at kunne fungere som et gennemgående brand-element, der kan optræde både i gadebilledet og på en lille pixel.

Der er fundet fire shortlister i Logo: To fra Re-Public for Epinion og The Central samt Daniel Flösser for Paperlike og Step for Radio4.

En anden disciplin er også næsten ny. Spatial Design er med for anden gang. Det er en relativt ny design-disciplin, der har fokus på at arbejde med rummet og de fysiske rammer med henblik på at bruge rummet i kommercielt øjemed. Rummet skal forstås bredt og kan både foregå i en butik, en udstilling, en festival eller andet.

Der er to shortlister: Urgent.Agency for OÖ Kulturquartier samt nu konkursramte Montdor, der har arbejdet med at designe fremtidens legebutik. Det er ikke blot en butiksindretning men et grundlæggende koncept omkring at skabe en labyrint i butikkerne.

Med 5 shortlister er Type Design den største disciplin, og her beskrives niveauet da også som højt.

Shortliste, Design

(Kunde, arbejdets navn og bureau)

Animation

  • SAS
    Travelers’ Stories
    Ccccccc og &Co /NoA

Corporate Identity

  • Paperlike
    Paperlike Visual Identity
    Daniel Flösser ApS
  • Epinion
    Epinion
    Re-public 

Editorial / Design

  • Bolia
    Bolia Brandbook
    Uncle Grey
  • Louis Poulsen
    Reflections
    Uncle Grey
  • MAYDAY
    MAYDAY Issue Four + Five
    Trouble

Logo

  • Paperlike
    Paperlike Logo
    Daniel Flösser ApS
  • The Central
    The Central
    Re-public
  • Epinion
    Epinion
    Re-public
  • Radio4
    Radio4
    STEP

Motion Graphics

  • AIAIAI
    AIAIAI
    Frame
  • COPENHELL
    COPENHELL – Celebrating Ten Years In Hell!
    Shoot Happens
  • Puma Tyskland
    Puma FUTURE & Puma ONE
    Frame

Packaging / Food

  • Carlsberg
    Carlsberg All Red
    CP+B Copenhagen
  • Salling Group
    Budget dagligvarer
    Simply
  • Naturmælk
    Fra lille og lokal til moderne, økologisk leder
    Fireball
  • Coffee Collective
    Coffee Collective Packaging
    Kirk, Hatch and Bloom

Packaging / Non-food

  • Sweets Cooking
    Sweets Cooking
    Pearlfisher
  • ASKUL/Lohaco – Japan
    ASKUL/Lohaco – Japan
    Bold Scandinavia NoA

Poster Design

  • Golden Days
    Golden Days Festival, 1989 — Being there
    Studio C
  • Designmuseum Danmark
    Night Fever
    Agency
  • Alternativet
    Isplakaten
    Supernatur

Print/Design

  • Tromborg
    Tromborg
    Uncle Grey

Rebrand/Corporate Identity

  • Coffee Collective
    Coffee Collective Rebrand
    Kirk, Hatch and Bloom
  • Danish Crown
    Danish Crown – Towards a more sustainable future
    Kontrapunkt
  • Planetarium
    Planetarium
    Studio C
  • Unisport
    Unisport
    Bold Scandinavia/NoA

Rebrand / Small Business Identity

  • Alva
    Alva® Brand Identity
    Norgram

Small Business Identity

  • Design-Studies
    Design-Studies
    Bold Scandinavia/NoA
  • Corsa Pizza
    Corsa Pizza
    Uncle Grey
  • Greta’s
    Greta’s
    Bold Scandinavia/NoA
  • TAKT
    TAKT
    Trouble

Spatial Design

  • OÖ Kulturquartier
    Common Clearings
    Agency
  • BR
    Det nye BR: Design af fremtidens legetøjsbutik
    Montdor

Type Design

  • Maersk
    Maersk – A liable typeface family
    Kontrapunkt
  • DR
    Skriftfamilie til hele Danmark
    DR Design og Overtone
  • AIAIAI
    AIAIAI – A sonic experience
    Kontrapunkt
  • Your Typeface
    Your Typeface
    Overtone og Set Snail
  • Danish Crown
    Danish Crown – The voice of a challenger
    Kontrapunkt

Kommentarer

Få nyhedsbrev

Tilmeld dig Bureaubiz’ ugentlige brief om bureauer, reklamefolk og marketing - og kom bedre rundt om branchen hver dag.

Tilmeld nyhedsbrev
En del af Creative Club