Der er ikke noget enkelt bureau, der skiller sig ud på årets shortliste i Design-kategorien i Creative Circle Award, og der er da også hele 24 bureauer involveret i de 39 shortlistede arbejder. Heraf er de 21 listet som primært bureau.
Listen toppes af 3 bureauer, der alle har fået 4 shortlister: NoA-bureauet Bold Scandinavia, Kontrapunkt og Uncle Grey. Med Re-public lige efter med 3 shortlister.
Konkurrencen har i år fået en ny disciplin i form af Logo, og når noget, som ellers er en klassisk disciplin, optræder som en ny disciplin skyldes det, at den digitale verden har givet logoet en vigtigere rolle i forhold til at kunne fungere som et gennemgående brand-element, der kan optræde både i gadebilledet og på en lille pixel.
Der er fundet fire shortlister i Logo: To fra Re-Public for Epinion og The Central samt Daniel Flösser for Paperlike og Step for Radio4.
En anden disciplin er også næsten ny. Spatial Design er med for anden gang. Det er en relativt ny design-disciplin, der har fokus på at arbejde med rummet og de fysiske rammer med henblik på at bruge rummet i kommercielt øjemed. Rummet skal forstås bredt og kan både foregå i en butik, en udstilling, en festival eller andet.
Der er to shortlister: Urgent.Agency for OÖ Kulturquartier samt nu konkursramte Montdor, der har arbejdet med at designe fremtidens legebutik. Det er ikke blot en butiksindretning men et grundlæggende koncept omkring at skabe en labyrint i butikkerne.
Med 5 shortlister er Type Design den største disciplin, og her beskrives niveauet da også som højt.
Shortliste, Design
(Kunde, arbejdets navn og bureau)
Animation
- SAS
Travelers’ Stories
Ccccccc og &Co /NoA
Corporate Identity
- Paperlike
Paperlike Visual Identity
Daniel Flösser ApS
- Epinion
Epinion
Re-public
Editorial / Design
- Bolia
Bolia Brandbook
Uncle Grey
- Louis Poulsen
Reflections
Uncle Grey
- MAYDAY
MAYDAY Issue Four + Five
Trouble
Logo
- Paperlike
Paperlike Logo
Daniel Flösser ApS
- The Central
The Central
Re-public
- Epinion
Epinion
Re-public
- Radio4
Radio4
STEP
Motion Graphics
- AIAIAI
AIAIAI
Frame
- COPENHELL
COPENHELL – Celebrating Ten Years In Hell!
Shoot Happens
- Puma Tyskland
Puma FUTURE & Puma ONE
Frame
Packaging / Food
- Carlsberg
Carlsberg All Red
CP+B Copenhagen
- Salling Group
Budget dagligvarer
Simply
- Naturmælk
Fra lille og lokal til moderne, økologisk leder
Fireball
- Coffee Collective
Coffee Collective Packaging
Kirk, Hatch and Bloom
Packaging / Non-food
- Sweets Cooking
Sweets Cooking
Pearlfisher
- ASKUL/Lohaco – Japan
ASKUL/Lohaco – Japan
Bold Scandinavia NoA
Poster Design
- Golden Days
Golden Days Festival, 1989 — Being there
Studio C
- Designmuseum Danmark
Night Fever
Agency
- Alternativet
Isplakaten
Supernatur
Print/Design
- Tromborg
Tromborg
Uncle Grey
Rebrand/Corporate Identity
- Coffee Collective
Coffee Collective Rebrand
Kirk, Hatch and Bloom
- Danish Crown
Danish Crown – Towards a more sustainable future
Kontrapunkt
- Planetarium
Planetarium
Studio C
- Unisport
Unisport
Bold Scandinavia/NoA
Rebrand / Small Business Identity
- Alva
Alva® Brand Identity
Norgram
Small Business Identity
- Design-Studies
Design-Studies
Bold Scandinavia/NoA
- Corsa Pizza
Corsa Pizza
Uncle Grey
- Greta’s
Greta’s
Bold Scandinavia/NoA
- TAKT
TAKT
Trouble
Spatial Design
- OÖ Kulturquartier
Common Clearings
Agency
- BR
Det nye BR: Design af fremtidens legetøjsbutik
Montdor
Type Design
- Maersk
Maersk – A liable typeface family
Kontrapunkt
- DR
Skriftfamilie til hele Danmark
DR Design og Overtone
- AIAIAI
AIAIAI – A sonic experience
Kontrapunkt
- Your Typeface
Your Typeface
Overtone og Set Snail
- Danish Crown
Danish Crown – The voice of a challenger
Kontrapunkt