CCA og DDA vælger hver sin vej i Corona-krise

Peter Engholm,
journalist

Landets to største kreative priser sadler om: DDA går all in på online, mens CCA søger at fastholde det fysiske. Begge udsættes.

Blandt de få ting, man kan være sikker på i denne Corona-tid, er udsigten til udsættelser.

Danish Digital Awards (DDA) med godt 330 cases skulle have været afholdt den 7. maj i TAP1 i København. Det sker ikke – showet er udsat, og når det afholdes, sker det ikke fysisk, men online.

Creative Circle Award (CCA) med flere end 680 indsendte arbejder skulle have afholdt sit show den 15. maj i København. Det sker heller ikke – hvornår det udsættes til, vides endnu ikke, men det ligger fast, at showet vil blive afholdt i fysiske rammer.

Kim Jong Andersen, der er juryformand i DDA, siger:

”Jurydagen hos Accenture blev aflyst p.g.a. corona-virussen. I den kommende tid afholder vi virtuelle jurygruppe-møder og håber at have en shortliste klar op til påske. Og så tager vi vores navn bogstaveligt og afholder showet digitalt.”

Juryformanden lægger op til ”det fedeste onlineshow”. Hvornår det afvikles, forventer arrangøren, Dansk Annoncørforening, at kunne meddele sidst i næste uge. Én ting ligger dog fast ifølge Kim Jong Andersen:

”Showet vil blive afholdt inden sommerferien i respekt for de bureauer og annoncører, der har afsendt arbejder. De fortjener vished og eventuel forløsning snarest muligt.”

Hos Creative Circle lyder det fra formanden Dorte Nielsen:

”Vi vil allerhelst mødes fysisk – ikke kun awardshowet, men også gerne jurydagen, såfremt det er muligt. Vi udsætter både jurydagen, shortlisten og awardshowet. Vi forventer at kunne offentliggøre datoer inden for de nærmeste dage.”