Af Finn Graversen fg@kabelmail.dk

Epinion har omlagt ledelsen, så den er blevet mere transparent. Det har givet Christian Linnelyst øget ansvar.

Knap et år efter, at Christian Linnelyst røg ud fra DSB, begyndte han sidste forår i et nyt job som Director, Head of Private hos analysefirmaet Epinion.

Nu har han så fået en ny titel: Managing Director, Commercial.

Den ekstra stjerne på skulderen er resultatet af en ny organisation hos analysefirmaet, og indebærer, at Christian Linnelyst nu er en del af firmaets ledelse.

“Der er tale om en mere enkel og transparent struktur. Jeg skal grundlæggende lave det samme som hidtil, men nu har jeg et entydigt ansvar for både en omsætning og omkostninger – og for at nå nogle nærmere definerede mål,” siger Christian Linnelyst.

Men er Epinion ikke et firma, der laver meningsmålinger med DR som primær samarbejdspartner, er der måske enkelte, der vil tænke?

Jo, og det er også på dette felt, at firmaet er mest kendt. Men det har faktisk meget betydelige kommercielle aktiviteter, og regnskabet for 2015 viste en bruttofortjeneste på næsten 60 mio. kr. Omsætningen oplyses ikke.

En sådan størrelse får man ikke på meningsmålinger – langt fra – og det er da også klassiske kommercielle analyse-aktiviteter, der fylder meget i Epinion.

“Tidligere var firmaet organiseret både vertikalt på kompetencer og på tværs af landegrænser. Nu er organisationen bygget op omkring fire klare vertikaler med hver sin chef, og det giver mere transparens og mulighed for at hente synergier på tværs af grænserne,” siger Christian Linnelyst.

De fire vertikaler er:

  • Aviation – Epinion står for analyser i en lang række lufthavne rundt om i verden. Det indebærer bl.a. gennemførelsen af over 2 mio. interviews om året. Terje Vammen er chef.
  • Transport – Epinion er analyse-partner for en lang række transport-selskaber i både Danmark og andre lande. Det gælder bl.a. DSB. Per Bech er chef.
  • Public & Politics – der er den mest kendte del af Epinion og som gennemfører meningsmålinger for bl.a. DR. Thomas Yung Andersen er chef.
  • Commercial – der omfatter kunder i private brancher bredt, og dermed en lang række store brands og virksomheder.

Den sidste er så den, som Christian Linnelyst er blevet chef for, således at han nu refererer til Epinions øverste chef, Mogens Storgaard Jakobsen.

“Jeg har i alle tidligere job været den, der køber konsulent-ydelser. Så det er første gang, at jeg er hoppet over på den anden side af bordet,” siger Christian Linnelyst og fortsætter:

“Men jeg kender faktisk Epinion fra min tid hos DSB, og har altid set dem som meget kompetente og seriøse, så derfor ville jeg gerne arbejde for dem. Jeg kender analyse-markedet fra den anden side af bordet, og glæder mig til at arbejde med ikke bare at sælge analyserne men også hjælpe med at gøre dem anvendelige ud i organisationerne.”

Christian Linnelyst fremhæver desuden, at Epinion har meget fokus på udviklingen af multi data services, hvor man søger at kombinere analyser med andre datakilder og registre.

Kommentarer

Få nyhedsbrev

Tilmeld dig Bureaubiz’ ugentlige brief om bureauer, reklamefolk og marketing - og kom bedre rundt om branchen hver dag.

Tilmeld nyhedsbrev
En del af Creative Club