Af Emil Malte Simonsen emil.s@bureaubiz.dk

I en Super Bowl-reklame 'angriber' General Motors Norge. Det har fået Circle K til at lave et kreativt modsvar. Se filmen her.

I en ny kampagne giver Circle K svar på en kampagne, den amerikanske bilfabrikant General Motors sendte ud under årets Super Bowl. I General Motors’ ‘No way Norway’ drager den amerikanske skuespiller og komiker Will Ferrell til Norge, for at lade nordmændene vide, at fløjlshandskerne er taget af i kampen om at være førende inden for elbiler. General Motors har nemlig en målsætning om, at man inden 2025 vil lave 30 nye typer elbiler.

Den udfordring har skandinaviske Circle K nu valgt at tage op. I en ny kampagne svarer energiproducenten på vegne af Norge. 

Circle K har godt 18 % af alle ikke-private ladepunkter til elbiler i Norge, oplyser Cirkle K, og Dennis Dalgaard, presse- og kommunikationsansvarlig for Circle K i Danmark, begrunder kampagnen med, at “Norge er foregangsland for vores ladeteknologi og -infrastruktur,” og at man bruger erfaringerne derfra i andre markeder, og at man derfor har en andel i dysten.

“Vi er i den grad klar til en venskabelig dyst om, hvem der skal være forrest i el-bussen, når nu Will Ferrell sådan kaster handsken,” siger Dennis Dalgaard. 

General Motors ‘angriber’ Norge, ikke jer direkte. I Circle K kan I vel være ligeglade med om det er en norsk eller en amerikansk bil, der bliver opladt. Hvorfor svarer I?

“Du har fuldstændig ret i, at vi ikke har nogen præferencer i forhold til typen af elbil, men ‘angrebet’ er jo også primært på Norges status som elbil-nation nr. 1. Norge har til dels nået til det punkt, fordi vi hos Circle K har haft en afgørende rolle i muliggørelsen af den markante udvikling på elbil-området i landet. Circle K Norge er nemlig ét af landets største leverandører af både ladestandere og ladeinfrastruktur. Det er med det udgangspunkt, at vi føler os ‘truffet’ af kampagnen,” siger Dennis Dalgaard, til Bureaubiz, og uddyber: 

“Overordnet set svarer vi dog, fordi vi synes, det er en strålende kampagne, som General Motors har igangsat, og fordi vi vil gerne lege med. Men også fordi vi oprigtigt mener, vi har en stor aktie i den positive udvikling, der har har været i Norge – og som er undervejs her i Danmark. For eksempel så er teknologien i forhold til lynladestanderne, vi anvender her i landet, baseret på den viden og erfaring, vi har fået fra Norge. Norge er på den måde faktisk hele Circle K’s teknologicenter i forhold til elbil-infrastruktur til resten af verden.”

Kampagnen kører både i Nordamerika og Europa, men mest med fokus på USA og Norge. Den er lavet af det norske bureau The Oslo Company. Udrulningen af kampagnen er primært et samarbejde mellem Mediacom og Circle K. Udgangspunktet for kampagnen er, at General Motors kører en kampagne med ‘angreb’ på Norge, hvortil Circle K vil give kreative modsvar.

Se den første af flere film her

 

Kommentarer

Få nyhedsbrev

Tilmeld dig Bureaubiz’ ugentlige brief om bureauer, reklamefolk og marketing - og kom bedre rundt om branchen hver dag.

Tilmeld nyhedsbrev
En del af Creative Club