Af FiG

Virak om Ærø-slogan: Det kan være svært at finde på noget, der ikke er fundet på - ikke bare et eller andet sted i verden, men også mange år tilbage.

Hvis man vil være lidt finurlig, kan man sige, at Ærøs nye slogan er en slags deleøkonomi.

Og det matcher meget godt, at det kommer fra den tidligere We Love People-partner, Claus Skytte, som nu arbejder med deleøkonomi.

Sloganet har nemlig en forløber, og derfor udviklede en omtale på Fyens Amts Avis sig uventet.

Sloganet lyder “Alt er vand ved siden af Ærø”, og da det blev omtalt i mandags, fik det meget rosende ord med fra Sune Bang fra Kommunikationsbureauet København:

“Det ville jeg gerne have fundet på. Det er charmerende, og det er rigtigt. Det skal de dyrke i hundrede år. Det er der, det bliver virkelighed. Man kan ikke lade være med at smile,” sagde han til avisen.

Historien bag sloganet er, at Claus Skytte kender bosætningskonsulent Jytte Weiss Brinks, og da han sad på færgen hjem efter et besøg i 2011, slog det ham, at alt er vand ved siden af. Han sendte straks sloganet til Jytte Weiss, og nu er det så blevet omdrejningspunkt i en kampagne, der begynder snart.

Der gik dog ikke lang tid, før læserne reagerede og påpegede, at sloganet mindede rigtig meget om et gammelt Albani-slogan. En læser har fundet en gammel annonce frem fra Ærø Ugeavis, hvor to Albanier “sidder” under overskriften “Alt andet er vand ved siden af…” (se mere her).

Claus Skytte vil dog ikke kalde det et plagiat. Han siger til Fyens Amts Avis i går:

“Hvis Albani i sidste ende skal have ros for det også, så deler jeg gerne rosen med dem.”

Claus Skytte minder desuden om, at det var noget, han fandt på efter en aften med rødvin og hyggeligt selskab, og at der ikke er betalt for sloganet.

Sune Bang påpeger, at det ikke er et opfundet slogan men en talemåde.

“Og så er det 30 år siden, og Albani har haft mange slogans siden. Det var noget andet, hvis de havde dyrket det i 30 år. Der er ingen, der fornemmer, at de snylter på Albanis varemærke, men på en danskhed, som har en dobbelthed, som er helt perfekt,” siger Sune Bang til avisen.

Kilde: Fyens Amts Avis

Kommentarer

  1. Hvis ikke demensen spiller mig et puds, var det legendariske Niels Halding, der skabte Albani’s “Alt andet er vand ved siden af”.

  2. Ok tror ikke jeg forstår det det der låne- eller dele økonomi: så nu er det er ikke længere at ‘stjæle’, når man ‘låner’ noget uden at spørge, når bare man ikke har ‘solgt’ det direkte videre til en tredje? Og når det så bliver opdaget, kan man så nu bare sige, at jamen jeg vil da gerne vil ‘dele’ med den oprindelige opretshaver og så alligevel få det registeret som varemærke i eget regi. Er det deleøkonomi? Eller bare en gang new speak for gammeldags plank? Det sidste er, uanset hvordan man vender og drejer det, altid er en glidebane ud på dybt vand …

  3. Always Coca Cola hed det engang. Det er også navnet på de kendte menstruations bind.
    Sååå ?? Cone on. Flot gået Claus

  4. Vil bare stille mig i køen. Den talemåde både placerer og isolerer Ærø helt fantastisk. To tomler op!

  5. Come on – så leder man altså virkelig efter hår i suppen.

    For det første er det en fast sproglig vending, der kun får merværdi i en kontekst, og for det andet er Ærø-sammenhængen lysår foran Albani i originalitet.

  6. …og når der er ebbe ved Fanø, må det hedde “Alt er sand ved siden af Fanø.” Så det kan altså ikke anvendes af alle øer. (c;

Få nyhedsbrev

Tilmeld dig Bureaubiz’ ugentlige brief om bureauer, reklamefolk og marketing - og kom bedre rundt om branchen hver dag.

Tilmeld nyhedsbrev
En del af Creative Club