Af Peter Engholm 25@mail.dk

Med to bøger i år er det forståeligt, at Claus Skytte ikke også havde tid til at være direktør i We Love People. Den nye bog giver ammunition til både tilhængere og modstandere af deleøkonomi.

Claus Skytte formår at bruge sin tid effektivt: I april udkom bogen Medbruger, forfattet af ham og Bo Kampmann Walther. Da var Claus Skytte stadig Purpose Director hos We Love People – en stilling, han med bureauets opbakning sagde farvel til i september for at forfølge forfatterkarrieren. Og nu – tre måneder senere – foreligger bog nr. 2 fra hans hånd: Skal vi dele? – præsenteret som ”Danmarks første bog om deleøkonomi”.

Først forfatterens præsentation af megatrenden: På den ene side hyldes deleøkonomien som svaret på alt. Den er løsningen på klodens ressourcemangel og overforbrug. På den anden side beskyldes deleøkonomien for at nedlægge produktionsvirksomheder i den gode delesags tjeneste. For at skabe deciderede slavelignende forhold for delearbejderne. Og deleøkonomien anklages også for at være ren og skær skatteunddragelse.

Som bogtitlen lægger op til, er Claus Skytte spørgende, men han leverer også en god del af svarene. Og selv om han med sine egne ord ”giver ammunition til både forsvarere og modstandere af deleøkonomi”, så er bogen ikke et for-og-imod deleøkonomi, men en frontberetning:

”Jeg er ikke til snak om at gøre verden til et bedre sted at være. Jeg er til handling. Min kones og min kjolebyttebutik Resecond er blandt Danmarks første deleøkonomiske virksomheder og verdens første fysiske kjolebyttebutik. Den er et konkret forsøg på at strække tøjs levetid længere. Ved at gøre det attraktivt at dele med hinanden,” siger Claus Skytte.

Indtil for nylig var du på et reklamebureau – en branche, der for en stor dels vedkommende er bundet op på den klassiske økonomi. Vender du branchen ryggen med din nye bog?

”Nej, jeg har ikke kastet fortøjringerne til bureausiden, som jeg har haft 23 fantastiske år med. Jeg mener, at Danmark som nation og danske virksomheder – bl.a. med afsæt i andelsbevægelsen – har gode forudsætninger for komme i front med deleøkonomi, og ikke kun overlade det til amerikanerne med bl.a. Uber og Airbnb,” siger Claus Skytte og tilføjer:

”Og jeg vil gerne hjælpe bureauerne med at blive klogere på – og blive en del af – deleøkonomien. Forbrugerne har altid valgt den billigere og smartere løsning, men dermed ikke sagt, at deleøkonomien – den er endnu ung – vil overtage helt. Det vil finde et naturligt leje.”

Begrebet deleøkonomi er fire år gammelt. For 3½ år siden udkom den første bog om emnet, Collaborative Consumption, skrevet af Rachel Botsman.

Hun fortalte for nylig, at bogen i de første ni måneder kun solgte 12 eksemplarer – halvdelen havde hendes svigermor aftaget. De øvrige aftagere kendte hun ikke. Claus Skytte kunne fortælle hende, at den ene af de seks var ham selv. Bogen er sidenhen blevet en bestseller.

Skal vi dele? kan købes gennem Saxo.

Kommentarer

Få nyhedsbrev

Tilmeld dig Bureaubiz’ ugentlige brief om bureauer, reklamefolk og marketing - og kom bedre rundt om branchen hver dag.

Tilmeld nyhedsbrev
En del af Creative Club