Af Peter Engholm peter@bureaubiz.dk

76 pct. af de globale brands bruger musik aktivt i deres markedsføring … hvad er der galt med de resterende 24 pct.? For musik er ren mavefornemmelse, der går under modtagerens parader.

Bureauet hedder WeLovePeople, men de elsker næsten musikken højere.

“Vi er forelskede i musik, og når man om et par hundrede år kigger tilbage, vil man se, at det var omtrent på vor tid, at menneskesket fandt ud, at musikken er et sprog,” siger Claus Skytte, adm. direktør og partner i WeLovePeople.

“Mennesker brander sig via musik, hvadenten de hører høj musik fra bilen eller tager deres iPod med til fest. Vis mig din musiksmag, og jeg skal sige dig, hvem du er. Og det er ikke anderledes for brands, der også er en slags mennesker – og som har defineret deres målgruppe som en bestemt type. Og brands bliver nødt til at forholde sig til musik – helt pragmatisk fordi eksempelvis print fylder mindre i markedsføring, og de elektroniske medier – og dermed også lyden – fylder mere og mere,” siger Claus Skytte.

Han går ikke kun 200 år frem, men også tilbage i tiden, til urtiden – da hørelsen netop gjorde os i stand til at opfatte og skelne en nær fare. Det sidder i os den dag i dag.

“Fra naturens hånd går lyde direkte centralnervesystemet, og det gør musik til det mest personlige og noget af det mest følelsesskabende,” siger Claus Skytte.

Jeres egen kampagne for Business Danmark er båret frem af reggae. Hvis jeg hader reggae, så er der en risiko for, at jeg også synes, at foreningen er ufed …

“Musik formår at skabe opmærksomhed, og det kan være, at den ene halvdel elsker din musik, og den anden halvdel hader den – det er godt i en tid, hvor 98 pct. ignorerer dine reklamer.

Hvis musik er et tveægget sværd, så er det også farligt for de bredt favnende globale brands at lege med …

“… og det er også forklaringen på, at så mange store brands ikke har en egentlig musikpolitik, men i stedet køber verdensstjerner eller store hits – som sikkerhed. Musik er ren mavefornemmelse, og det kan være svært at lægge tonerne på mødebordet,” siger Claus Skytte, der selv benytter sig af samme sikkerhed:

“Et hit forener de ting, du i forvejen ved og føler, og derfor giver dig indtrykket af at have hørt det før. Det er også forklaringen på, hvorfor vi entrerer med bl.a. Bent Fabricius-Bjerre og Søren Rasted. De har demonstreret deres hit-fornemmelse og evne til at komme under modtagerens parader,” siger Claus Skytte.

Kommentarer

  1. Ja, ups, hvad gik der lige galt for mig der?

    For jeg har faktisk prøvet at lave reklamefilm UDEN musik.

    Det er så nu statistisk bevist, at det var en stor fejl, da 76% bruger musik, der går direkte i centralnervesystemet.

    Men så kan jeg lære det, kan jeg. Godt at vi har bureaubiz til at fortælle, hvordan vi skal lave reklame…

Få nyhedsbrev

Tilmeld dig Bureaubiz’ ugentlige brief om bureauer, reklamefolk og marketing - og kom bedre rundt om branchen hver dag.

Tilmeld nyhedsbrev
En del af Creative Club