Clear Channel blåstempler konkursramt taxireklame

Peter Engholm
25@mail.dk

Krav fra 400 vognmænd og en sag om momssvindel skræmmer ikke outdoor-giganten, der har indgået leverandøraftale med den genopstandne Taxi Reklame Danmark.

Clear Channel har indgået en samarbejdsaftale med Taxi Reklame Danmark, der under navnet TRD Aps er en fortsættelse af det selskab, som gik konkurs i foråret. Og stadig med Søren Simonsen som direktør. En mand som ellers ikke har et godt ry i vognmandskredse og desuden har en sag om momssvindel til 10 mio. kr. hængende over hovedet.

Henrik Sørensen, adm. direktør i Clear Channel, siger om sin nye samarbejdspartner:

“Vi står for 65 pct. af al outdoor i Danmark, men hidtil ikke taxireklame, som vi mener er et godt medie og et attraktivt marked. Men det kræver kompetence, og den mener vi, at Taxi Reklame Danmark har. Vi får glæde af deres viden, og de kan så få glæde af vores salgsstyrke på 35-37 personer.”

Men det gamle Taxi Reklame Danmark gik konkurs i foråret …

“Den danske del af forretningen var sund – det var deres udenlandske selskaber, der trak dem ned. Selvfølgelig er det altid kedeligt med konkurs, men den slags er ikke enestående. Og det var også det eneste, der gik galt,” siger Henrik Sørensen.

Mange vognmænd føler sig snydt af Taxi Reklame Danmark …

“Mig bekendt er der ikke nogen, der er blevet snydt, men der er nogle, der har tabt penge. Men dybest set kender jeg ikke til dét, der ligger bag, og vi har intet med det gamle selskab at gøre. Vi har modtaget et tilbud fra Taxi Reklame Danmark, og vi har fuld tillid til folkene bag,” siger Henrik Sørensen og tilføjer, at der ham bekendt ikke er rejst tiltale i spørgsmålet om mulig momssvindel.

I forbindelse med konkursen har 400 vognmand gjort krav gældende over for Taxi Reklame Danmark – er det ikke et marked med en del modvind, I går ud i?

“Jo, man får ikke venner med en konkurs. Der vil givetvis være en vis irritation, men det er en overgangsfase. Hvis du laver en opfølgning om et halvt år, så vil der ikke være nogen utilfredshed. Vi er verdens største udbyder af outdoor – og verdens 5. største medieselskab – og vi garanterer for aftalerne,” siger Henrik Sørensen.

Dansk Taxi Råd – organisationen, der repræsenterer 80 pct. af landets taxavognmænd og over 95 pct. af landets taxaselskaber – har i seneste udgave af sit medlemsblad noteret sig Taxi Reklame Danmarks genopstandelse – uden glæde.

“Hvis vognmænd i fremtiden tør binde an med TRD, så må man i hvert fald sige, at de kender riskikoen,” siger organisationens direktør, Trine Wollenberg, til bladet Taxi.

Hos Aarhus Taxa, der repræsenterer 339 taxaer, siger adm. direktør, Flemming Faaborg:

“Vi indgår ikke aftaler med Taxi Reklame Danmark. Dertil er der for mange følelser og – nok så væsentligt – kolde kontanter involveret. Selskabet har snydt os for mange gange. Clear Channel har indgået en underleverandør-aftale med Taxi Reklame Danmark, og det er vi ikke vanvittigt begejstret for. Men vi har ikke stillet betingelser over for Clear Channel, og vi forventer, at de kan stå inde for Taxi Reklame Danmark.”