Af Finn Graversen fg@kabelmail.dk
Photo by Chip Somodevilla/Getty Images

AdAge fortæller, at Clinton lagde alle sine æg i en kurv, mens Trump var en langt mere disciplineret og målrettet annoncør.

Uanset hvad man mener om Donald Trump, og uanset hvor skræmmende man kan synes, hans valgsejr er, så er der tale om en fascinerende historie om en mand, der trodsede alle eksperter og forudsigelser.

En mand der også trodsede alle vedtagne regler for, hvad en politiker skal gøre for at vinde – og alligevel vandt.

Hvordan det kunne ske, vil blive diskuteret længe.

Det amerikanske medie, AdAge, bringer et af buddene i en kommentar fra en af mediets faste skribenter, Simon Dumenco, der er kendt som ‘The Media Guy’.

Han har i det sidste trekvarte år sammen med Kevin Brown fra AdAges datacenter fulgt de presidentielle kampagner tæt, og hans konklusion er, at Clinton-kampagnen fejlede på reklamerne.

Der har været talt om, at Donald Trump nød godt af masser af free media, mens Clinton havde et stort reklamebudget. Simon Dumenco konstaterer dog, at Trump også brugte masser af penge på reklamer.

Til gengæld mener han, at Clinton ramte forkert på indholdet af sine reklamer.

Hun endte med så at sige at lægge alle sine æg i en kurv – og det viste sig jo at være en dårlig ide.

Simon Dumenco fremhæver filmen ‘Role models’ fra september som en vigtig og anerkendt reklame. Den viser uskyldige børn, mens Donald Trump siger grimme ting på tv og fremfører så taglinjen ‘Our children are watching. What example will we set for them.

Men dengang skrev Simon Dumenco også følgende:

“Hvad Clinton-kampagnen ser ud til at glemme er, at Donald Trump annoncerede sit kandidatur for længe siden, og han har sagt mange uhyrlige ting siden, og vi er vant til dem nu. Vi er blevet vaccineret mod dem. At bruge penge på at forsøge at hvirvle uhyrligheds-maskinen over uhyrlige Donald Trump up vil formentlig ikke flytte ret meget på dette tidspunkt. Desuden er der en anden faktor i spil – siger du at jeg er en dårlig forælder, hvis jeg støtter DonaldTrump?”

Simon Dumenco konstaterer så, at det ser ud til, at stort set alle efterfølgende reklamer fra Clinton var variationer over, at Donald Trump var en idiot. Faktisk kom der så sent som søndag en reklame med titlen ’10 minutes of Donald Trump demeaning, objectifying and insulting women.’

Over for det kørte Trump meget enkle reklamer, hvor han kørte på Hillary Clintons Amerika som et korrupt system samtidig med at han tog populære emner op.

Simon Dumenco skriver:

“Som jeg ser det, så var kandidaten Trump måske uberegnelig, men annoncøren Trump stod for en effektiv og målrettet budskabs-disciplin, mens Clintons budskabs-disciplin grundlæggende var – Trump er forfærdelig. og jeg er jeres eneste håb. Og undskyld (en lille smule) for den private email server.”

Simon Dumenco fortæller videre, at Clinton-kampagnen havde planer om at gå til angreb på emner som ISIS og økonomien men valgte altså at lægge alle æggene i den samme kurv.

Det gav Trump muligheden for at gå ud i et hårdt angreb på crooked Hillary i oktober – og så fik han endda hjælp af FBI-direktøren.

En anden faktor i denne sammenhæng er, at Clinton ikke bare læste det hvide arbejder-klasse Amerika forkert – hun mislæste også hvordan mange amerikanere virkelig tænker og taler og hvordan mange amerikanere favner antihelte. Clinton kom til at kalde Trump-tilhængere for sørgelige, og det ramte hende i nakken. De gjorde oprør mod hende.

Læs hele hans klumme her

 

 

Kommentarer

Få nyhedsbrev

Tilmeld dig Bureaubiz’ ugentlige brief om bureauer, reklamefolk og marketing - og kom bedre rundt om branchen hver dag.

Tilmeld nyhedsbrev
En del af Creative Club