Af Pia Osbæck, journalist

Bureaubiz har talt med Lisa Gøttler, marketingdirektør hos Kvik, om, hvad hun forventer af sit bureausamarbejde. Det blev til en snak om hygiejnefaktorer samt om, at bureauerne kan blive bedre til både at udfordre kunderne og til at samarbejde på tværs.

Eksekveringskompetence er en hygiejnefaktor og er ikke årsag til, at man som bureau bliver valgt frem for andre. Det mener i hvert fald marketingdirektør i køkkenfirmaet Kvik, Lisa Gøttler, der tidligere har arbejdet 10 år på mediabureau.

Hun er også helt klar i spyttet, når det handler om, hvilke faktorer der for hende er de vigtigste i et bureausamarbejde: forretningsforståelse, tæt partnerskab og samarbejde bureauerne imellem.

For mange leverandører
Siden Lisa Gøttler kom til Kvik for to et halvt år siden, har hun luget godt ud i bureauerne. Hun har fortsat med mediabureauet m/Six – som i øvrigt lige er genforhandlet på plads for tredje gang – og digitalbureauet No Zebra, men de øvrige bureauleverandører har hun ryddet op i.

”Vi havde ikke et reklamebureau, men en masse leverandører og de kan ikke flytte os, fordi de siger noget forskelligt allesammen. Jeg valgte i stedet for to år siden Uncle Grey som vores reklamebureau,” siger Lisa Gøttler.

Vi vil gerne have nogle bureauer, der tør og vil udfordre os i stedet for at klappe os på ryggen. Lige nu har vi et køkkenmarked, der stort set kun vækster med inflationen, og vores ambition er, at vi skal vækste betydeligt mere end markedet.

Forretningsforståelse er afgørende
Tilbage til Lisa Gøttlers forventninger i forhold til sine bureausamarbejder. Den første er god forretningsforståelse.

”For mig er forretningsforståelse en afgørende faktor. Bureauerne skal forstå vores forretning og bidrage til, at vi vokser, og at vi ændrer os i takt med, at forbrugerne og verden omkring os ændrer sig,” siger Lisa Gøttler og fortsætter:

”Et bureau vinder ikke mig ved at sige, at jeg kan få en lavere pris. Jeg er mere interesseret i kvaliteten og i, hvordan de bidrager til vores forretning – en skarp pris er en hygiejnefaktor. Vi offentliggør snart vores årsregnskab, og så vil jeg jo gerne have, at bureauet også skal kunne sige, at de har gjort alt, hvad de kunne for at bidrage til resultatet.”

Og netop det at turde udfordre sin kunde synes Lisa Gøttler, at nogle bureauer kan gøre bedre.

”Vi vil gerne have nogle bureauer, der tør og vil udfordre os i stedet for at klappe os på ryggen. Lige nu har vi et køkkenmarked, der stort set kun vækster med inflationen, og vores ambition er, at vi skal vækste betydeligt mere end markedet.”

Hun fortsætter:

”Derfor skal vi ikke gøre det, vi gjorde i går eller kigge på, hvad konkurrenterne gør – vi skal gå vores egne veje. Det er et af de steder, hvor vi har store forventninger til vores bureaupartnere, og i en travl hverdag kan nogle godt glemme at få det på agendaen en gang imellem.”

Samarbejde på tværs er en udfordring
Et andet punkt, som Lisa Gøttler lægger vægt på, og som hun samtidig finder svært for samarbejdspartnerne at leve op til trods gode intentioner, er samarbejde på tværs.

”Vi er utrolig glade for vores eksisterende bureaupartnere, men det er samarbejdet på tværs, der er sværest at levere på fra alle vores samarbejdspartnere. Og med vores størrelse anser jeg det for udelukket, at vi lægger hele vores forretning hos et bureau. Når jeg har valgt flere strategiske partnere, forventer jeg også, at de kan arbejde sammen. Det prøver de også at gøre, men på nye projekter kan det nogle gange skabe gnidninger, når vi arbejder med områder, som flere bureauer laver, og som de mener, at de er gode til at levere på. Også selv om vi prøver på at være tydelige med at sige, hvem der skal levere.”

Lisa Gøttler fortæller videre, at Kvik finder forskellige anledninger til at samle bureaupartnerne i løbet af året. For eksempel inviterer man altid bureaupartnerne med til Kvik Årsmøde i slutningen af maj med 1.100 deltagere fra 150 butikker i 10 lande.

En anden årsag til, at jeg foretrækker få samarbejdspartnere, er at jeg ønsker, at de skal være tæt på os. Det skal være et reelt partnerskab, dvs. en relation med en åben og ærlig dialog, hvor vi sammen udvikler os og bliver stærkere.

På dette møde opfordrer man direkte bureaupartnerne til at samarbejde, men mangler ifølge Lisa Gøttler stadig at se markante resultater af bureauernes samarbejde med hinanden.

”På det årlige møde kan de høre det allerhelligste som produktnyheder, status på forretningen, møde vores franchisees, etc. Vores CEO og jeg holder også et møde direkte med samarbejdspartnerne under årsmødet, hvor vi lytter til deres input, og fortæller dem, hvad vi forventer af dem. Og det er blandt andet, at de skal kunne tale sammen, uden at vi er til stede, og at når man arbejder på en idé, så rækker man ud til de andre, som man ved skal involveres,” siger Lisa Gøttler og uddyber:

”På den måde kan de forme ideen, så den bliver gennemtænkt og præsentere den til os. Jeg har mange gode eksempler på, at det sker i hverdagen, men glæder mig til, at jeg bliver inviteret til et møde hos vores tre bureaupartnere, hvor de præsenterer et gennemtænkt koncept, som ændrer Kviks forretning, og som de har udviklet sammen – det er drømmescenariet.”

Partnerskab
Sidst, men ikke mindst, forventer Lisa Gøttler, at relationen med bureaupartnerne skal være så tæt, at der er tale om et partnerskab og ikke bare et transaktionsorienteret kunde-leverandør-forhold.

”En anden årsag til, at jeg foretrækker få samarbejdspartnere, er at jeg ønsker, at de skal være tæt på os. Det skal være et reelt partnerskab, dvs. en relation med en åben og ærlig dialog, hvor vi sammen udvikler os og bliver stærkere.”

Et godt eksempel på et partnerskab er samarbejdet med m/Six, siger Lisa Gøttler:

”Vi giver meget, og forventer meget igen. For eksempel deler vi superfølsomme data som trafikken i butikkerne og omsætning på butiksniveau med en forventning om, at denne viden bruges aktivt i strategiarbejdet og hverdagen. Det, vi har lavet sammen med m/Six, har både gjort os og dem stærkere, og de har vundet nye kunder på det, de har lavet med os. Vi stiller selvfølgelig også gerne op for dem til foredrag med Kvik-cases, og jeg forventer så også, at de går en ekstra mil, når det måtte være nødvendigt.”

Med m/Six har Kvik ifølge Lisa Gøttler rekord i vundne Rambuk priser. Det er blevet til 10 Rambuk-nomineringer, heraf 7 vundne de seneste år. Det har ingen anden annoncør gjort tidligere med samme bureau, siger Lisa Gøttler.


Før og efter billeder, som vises på Houzz. 

Sammen med Uncle Grey har Kvik ændret sin kommunikationsplatform inkl. den visuelle identitet. Det arbejde er netop blevet belønnet med en Best of Houzz i Design-kategorien, som gives til de mest populære billeder blandt Houzz’ 40 mio. brugere.

”Det arbejde har forstærket perceptionen af Kvik som et moderne dansk design brand, der leverer høj værdi for pengene,” siger Lisa Gøttler og fortsætter:

”Det er en stor anerkendelse, når et visuelt online community som Houzz synes, vores billeder er meget attraktive. Det er mennesker, som er i gang med at renovere deres boliger, og som finder inspiration hos Kvik til at udleve deres køkkendrømme. Det er vi meget stolte af, og mon ikke også nogle af dem ender i en Kvik-butik,” siger Lisa Gøttler.

Interesseret i mere indhold som dette? Skriv dig op til vores nyhedsbrev her

Kommentarer

Få nyhedsbrev

Tilmeld dig Bureaubiz’ ugentlige brief om bureauer, reklamefolk og marketing - og kom bedre rundt om branchen hver dag.

Tilmeld nyhedsbrev
En del af Creative Club