&Co bag stor tøjkoncerns største kampagne nogensinde

Peter Engholm og Finn Graversen

Der er tænkt stort i den nye kampagne for Jack & Jones brandet – blandt de store tanker er investeringen i en meget kendt skuespiller.

5 film og 4 print lyder ikke af noget stort. Men i tilfældet Jack & Jones, der er et af Bestsellers brands, så er det faktisk tilfældet.

Det hænger sammen med, at folkene bag Jack & Jones sammen med deres bureau, &Co har valgt at gå hele vejen.

Det omfatter først og fremmest investeringen i en kendt og anerkendt skuespiller – Hollywood-stjernen Christopher Walken – til at markedsføre Premium-brandet under Jack & Jones.

Det er første gang, han har sagt ja til en reklamefilm, og det skyldes ikke bare pengene – jo, hans honorar har været stort, som &Cos kreative direktør, Thomas Hoffmann fortalte på et arrangement i går – men der er ikke oplyst nogen tal. Han kunne lide rollen, fordi den var skræddersyet til ham. Han skulle ikke bare spille en påklædningsdukke.

Christopher Walken har medvirket i 100 spillefilm og 2 musikvideoer, herunder den prisvindende Weapon of choice med Fatboy Slim, og da Walken improviserede dansetrin undervejs i optagelserne, måtte der lis’som også musik til.

Og hvem skulle det så være? Nick Cave and the Bad Seeds, tak. Men Nick Cave er heller ikke just den kommercielle type – kun med en enkelt eller to reklame i sin karriere. Ikke desto mindre fik Jack & Jones og &Co australierens ja til at benytte nummeret ”We real cool”, der udkom tidligere på året.

Den slags forpligtiger, og når filmene får premiere på mandag, så er det kulminationen på mere end et års forarbejde, herunder i De Danske Filmstudier i Lyngby at opbygge kulisserne – en New Yorker-lejlighed i to etager – til to dages optagelser.

”Premium har vokset sig stort, fra et subbrand under Jack & Jones til – isoleret set – et af de største tøjfirmaer herhjemme. Det er varer i topkvalitet, originalt workmanship fra få, udvalgte leverandører. Men ikke mange kender mærkets kvaliteter, og det er synd. Derfor går vi nu ud med den største kampagne i ikke bare Jack & Jones’ historie, men også i Bestsellers,” siger Anders Gam. Direktør, Indkøb og design, hos Jack & Jones.

Han tilføjer:

”Det skulle ikke være Ronaldo eller Brad Pitt og en topfotograf – det skulle være både troværdigt og sjovt. Og vi ser kampagnen som en milepæl i Jack & Jones.”

Til at matche Christopher Walken hyrede man Martin Werner fra Bacon til at instruere, og herefter har der været flere måneders post-produktion.

En omfattende produktion – men det er givet navnene, der for alvor gør den dyr. Til gengæld er rettighederne købt til 65 markeder verden over.

Mediemæssigt er der ikke planlagt tv – der kommer lidt biograf, men ellers er ambitionen, at filmene skal kunne klare sig i online-verdenen. Filmene seedes viralt, og foldes ud på relevante sites, linker til microsites og direkte til webshop – altså også med stort taktisk online-niveau. Læg dertil de godt 1000 butikker og print i diverse modemagasiner.

Og hvad kommer vi til at se? En Christopher Walken, der spiller en skrædder med magiske evner. Man ser ham både sy, strikke, klippe (med fingrene) og pille ulden af et får. Grundideen er, at alle de værdier, der knytter sig til ham, kanaliseres over i brandet.

”Vi skulle fortælle hele verden en kvalitetshistorie. Hos Jack & Jones havde vi følt og talt om kvaliteten i striktrøjer og skjorter, og tidligt i forløbet – i brainstorms på bureauet – kom sætningen Made from cool op. Sætningen hang ved, og hvorfor ikke lade verdens mest cool mand sy tøjet? Og et år senere står vi med Christopher Walkens første – og sikkert nok sidste – reklamefilm,” siger Thomas Hoffmann, der er kreativ direktør i &Co.

Filmene rummer hverken larmende komedie, dødsforagt eller andre begivenheder af den slags, som ofte spreder sig i stort tal i online-verdenen.

Det er heller ikke ambitionen, for den virale effekt skal være kvalitativ frem for kvantitativ. Der er meget fokus på produktet, og det er Christopher Walken, der skal bære projektet hjem.

Om det lykkes? Vurdér selv om nogle dage. Filmene blev præsenteret for en mindre kreds tirsdag aften, men de må først frigives på mandag. Så de kan desværre ikke vises nu – det kan nogle billeder til gengæld: