&Co er årets mest prisvindende bureau

Finn Graversen
fg@kabelmail.dk

I hvert fald bedømt på resultaterne i 10 danske og internationale konkurrencer. Bedste mediabureau er på 4. pladsen, mens bedste digitale bureau er på 10. pladsen.

2011 ligner på mange måder et gyldent år for &Co. I januar skubbede bureauet Partners væk fra 1. pladsen i årets MyImage analyse, og samtidig kan man nu bryste sig med titlen som det mest vindende bureau i det seneste år.

Det fremgår af en liste i Bureaubiz’ årlige bureauoversigt. Her er resultaterne i 10 danske og internationale reklamepriser samlet, og der er givet point for resultaterne.

Facit bliver, at &Co topper listen. Bureauet har vundet i 4 af konkurrencerne og hentet de fleste af sine point i Creative Circle Award.

Listen i bureauoversigten rummer samtlige 101 bureauer, der har modtaget en eller anden form for anerkendelse i de 10 konkurrencer.

Top 5 af De mest prisvindende bureauer ser således ud

  • 59,5 &Co
  • 50   Hjaltelin Stahl Gruppen
  • 50   Mensch
  • 41   Mediacom
  • 38   RelationshusetGekko

Bedste mediabureau er Mediacom på 4. pladsen, bureauet har vundet priser i 3 konkurrencer med Rambuk som den, hvor de fleste point er samlet. RelationshusetGekko topper blandt dialogbureauerne. Den samlede 5. plads kommer i hus via gevinster i Echo Awards og på DM-dagen. 

Hjaltelin Stahl Gruppen og Mensch deler 2. pladsen med hvert sit speciale: Hjaltelin Stahl viser kompetencebredde med point fra 8 ud af de 10 awardshows, mens Mensch flexer tekstforfatter-musklerne i Aurora og Creative Circle Award.

Man skal ned på 10. pladsen for at finde bedste digitale bureau i skikkelse af Hello Monday, der har samlet point i to konkurrencer.

De 10 konkurrencer, der er inddraget i oversigten, er:

  • Creative Circle Award
  • Advertising Effectiveness Award (AEA)
  • Danish Internet Award (DIA)
  • DM-Prisen
  • Rambuk
  • True Award
  • Aurora
  • Cannes Lions
  • Eurobest
  • Echo Awards.

Der er givet point til de indsendende bureauer for både shortliste, guld, sølv og bronze – samt ekstra point for Grand Prix.

Cannes er vurderet som verdens mest prestigegivende pris, og derfor udløser resultater her dobbelt-point.

Bureaubiz’ årlige rapport rummer desuden nøgletal for 181 bureauer med en samlet bruttoavance på over 4,2 mia. kr. Den koster 1695 kr. ex. moms og kan bestilles hos

finn@bureaubiz.dk