&Co familien nærmer sig milliard-omsætning – i norske kroner

Finn Graversen
fg@kabelmail.dk

NoA er gået markant frem i 1. halvår. Det gælder også bundlinjen – og det gælder også i Danmark.

På den ene side går &Co familien, The North alliance (NoA), ikke så meget op i tal – man har et langsigtet perspektiv. På den anden side vil man gerne dele halvårstallene for gruppen.

Og det kan man sådan set godt forstå – for selv om man har et langsigtet perspektiv, så kan det være en ganske god idé at kommunikere, hvor man er på rejsen.

Og halvårstallene fortæller en historie om markant fremgang og en styrket indtjening.

Faktisk er fremgangen så stor, at NoA ender med en omsætning på over en milliard – dog i norske kroner – hvis 2. halvår går som 1. halvår.

Omregner man til danske kroner, så bliver niveauet til over 800 mio. kr., hvilket dog også er en slat.

Omsætningen i 1. halvår blev på 523 mio. norske kroner, hvilket er en vækst på næsten 46 pct. Eller lig med ca. 164 mio. kr.

Bruttoavancen blev på 379 mio. kr., hvilket er et plus på ca. 115 mio. norske kroner – lig med +43,6 pct.

Stort opkøb fylder en del

En god del af væksten skal dog tilskrives købet af det svensk-amerikanske digitale bureau, Nansen, der bidrog med en bruttoavance på godt 73 mio. kr.

Der var dog vækst også uden Nansen. NoA opgør den organiske vækst til ca. 42 mio. kr., hvilket svarer til et plus på næsten 16 pct.

Men også bundlinjen er blevet markant forbedret. 1. halvår 2015 gav et lille underskud. 1. halvår i år gav et plus på 16 mio. norske kroner. Nansen bidrog med knap 12 mio. kr. af disse. Dog anføres det, at købet af Nansen har rummet særlige omkostninger på ca. 5,5 mio. kr., som er taget direkte på driften.

NoA har været investeringslysten og sat meget i gang. Det har man f.eks. kunnet se i Danmark, hvor man har startet både Bold Cph og Great Works – noget, som dog også kom til at belaste NoAs regnskab i Danmark, der viste et markant fald på bundlinjen i 2015.

Fremgang i &Co

&Co-familien ser dog også ud til at gå frem i 2016 lige som resten af gruppen. NoA Danmark voksede i 1. halvår med ca. en tredjedel.

Ganger man 1. halvår med to, så lægger det op til en vækst i bruttoavancen på ca. 24 pct. til ca. 64 mio. DKR, mens bundlinjen ser ud til at blive ca. firedoblet til ca. 10 mio. DKR.

Men i 2015 var 2. halvår bedre end 2016, så det kan blive endnu bedre.

NoAs øverste chef, Thomas Høgebøl, konstaterer, at man oven på de første år, hvor indtjeningen ikke har været i top, nu er på rette vej, og viser gode tal.

“Men selvom NoA har haft en god start på 2016, og ikke mindst begynder at levere bundlinje, så er vi først lige begyndt. Som mange to-årige er vi færdige med kravlefasen, vi har fået kontrol over gangen, og nu begynder vi at få farten op over hele linjen – ikke mindst på det interne samarbejde,” siger Thomas Høgebøl.

På det interne samarbejde henviser han bl.a. til SAS der er skabt af en række NoA-bureauer.

Thomas Høgebøl har således nu stort fokus på at styrke samarbejdet på tværs af gruppen, og han understreger, at der ikke er pres på at levere hurtigt, hvad angår økonomi.

Thomas Høgebøl har således nu stort fokus på at styrke samarbejdet på tværs af gruppen, og han understreger, at der ikke er pres på at levere hurtigt, hvad angår økonomi.

“Vi har gode tal, et godt produkt og kan tilpasse os ganske hurtigt. Det betyder ikke, at alt er som det skal være. Der er områder, hvor vi skal forbedre os, og nye initiativer vil hele tiden blive evalueret i forhold til, om de kan levere på kvalitet og en en fornuftig indtjening. Men samtidig er vi tålmodige. Vi bliver ikke målt på kortsigtet indtjening,” siger Thomas Høgebøl.

På jagt efter UX-designere

Skal han fremhæve nye investerings-områder, så nævner han specifikt UX-designere.

“Det er bare et område, hvor det er svært at finde både rigtig gode og tilstrækkeligt med talenter ,” siger Thomas Høgebøl.

Thomas Høgebøl henviser desuden til, at kunderne konsoliderer mere og samler større og flere globale opgaver hos bureauer-/grupperinger. Det har ført til mange opkøb i kommunikations-branchen.

Derfor er en tilstedeværelse i både Europa og USA vigtig. Men der sker den samme udvikling på det nordiske marked.

The North Alliance, 1. halvår 2016, (NOKR)

  • Omsætning 522,859 mio., +45,7 pct.
  • Bruttoavance 379,369 mio. +43,6 pct.
  • Resultat af primær drift +16,278 mio. (-0,185 mio. i 1. halvår 2015)

NoA havde i hele året 2015 en bruttoavance på 534,373 mio. NOKR og et overskud før finans og afskrivninger på +20,741 mio. NOKR.

NoA Danmark,  (NOKR)

  • Bruttoavance 40,093 mio.
  • Resultat før afskr. og finans +6,653 mio.

NoA Sverige, (NOKR)

  • Bruttoavance 142,707 mio.
  • Resultat før afskr. og finans +11,628 mio.

NoA Norge, (NOKR)

  • Bruttoavance 159,061 mio.
  • Resultat før afskr. og finans +12,386 mio.

NoA USA, (NOKR)

  • Bruttoavance 37,508 mio.
  • Resultat før afskr. og finans +9,846 mio.

The North Alliance AS (NOA) er et design-, kommunikations- og techselskap med kontorer i Norge, Sverige, Danmark, Polen, Singapore og USA.

Selskapet blev grundlagt af Thomas Høgebøl, Helge Onsum og venturefondet Capman 23.januar 2014 og omfatter følgende selskaper:

  • Making Waves (NO, SE, US, Poland) Design & Technology
  • Åkestam Holst (SE) Advertising
  • AndCo (DK) Advertising
  • Anorak (NO) Advertising
  • Bold (SE, DK, NO) Design
  • StudioNOC (SE) Brand Experience
  • Promenad (SE) Action Marketing and CRM
  • Great Works (SE, DK) Digital strategy and innovation
  • Acoustic (Singapore) Communication