&Co-film markerer nyt kundeløfte fra DONG

Peter Engholm
peter@bureaubiz.dk

En ny film om at spare strøm er på en uge blevet vist 250.000 gange på Facebook. Det er seneste skud på en omfattende &Co-indsats for DONG, der har varet næsten halvandet år.

https://www.youtube.com/watch?v=ZsqH-leGYbI

DONG Energy har lanceret en film i ”Projekt Få en lavere energiregning”. En enkel og – takket være en corny Johnny Reimar-sang – medrivende film om at slukke for alt, hvad der står på stand-by i hjemmet. Det kan man spare op til 800 kr. om året på.

Filmen blev på sin første uge vist næsten 250.000 gange alene på Facebook. Men filmen, som &Co står bag, skal ikke ses som en lille enkeltstående ting – den er seneste tiltag i et forløb, der har varet nær ved halvandet år, og som i lige så høj grad er en intern proces som en ekstern kampagne.

”Hvordan hjælper vi danskerne med at få en lavere energi-regning? Det er ikke bare en skør idé fra marketing og ikke kun et projekt, men vores nye kundeløfte. Det er en ny måde at arbejde internt på og noget, der – i modsætning til eksempelvis optimering og cost reduction – giver umiddelbar mening for medarbejderne,” siger Dorthe Rømer Frost, der er marketingdirektør i DONG Customer & Markets, altså handelsselskabet i DONG Energy.

Mens man måske forbinder film fra DONG Energy med helikopter-flyvning over vindmølleparker, så er den nye kampagne kommet ned i øjenhøjde.

”Vi gik ud i begyndelsen af året med print-annoncer baseret på en analyse af el-priserne det seneste år. Her var DONG Energy den 6. billigste. Siden fokuserede vi i tv-spots og med ejerskab af Nørreport St. i København på el-måleren, hvor målet er at gøre danskerne bevidste om dette kasseapparat. Vi har lanceret en app, Min Energi, og el-måler bingo, og nu altså dette Johnny Reimar-spot,” siger Dorthe Rømer Frost og tilføjer:

”Der er ikke så meget at spare ved at skifte el-selskab, men mere at hente ved at ændre adfærd, og det er dét, vi – sammen med konkurrencedygtige produkter – vil hjælpe danskerne med i form af fif og råd, både via app’en, filmene og vores energirådgivere.”

I sidste uge bekræftede DONG Energy over for Bureaubiz, at koncernen er ved at forberede sig på en ny konkurrence blandt bureauer. De maksimale fire år siden sidste rammeaftale er ved at rinde ud, men DONG Energy har ikke fortalt noget om, hvor meget bureauerne har fået af arbejde undervejs. 

&Co – der er valgt på del-området Kreativt univers, konceptudvikling og eksekvering – har i fald været beskæftiget igennem noget tid. Bureauet er ikke kun kreativt eksekverende, men samtidig også strategisk sparringspartner i processen, der begyndte i starten af 2014.

Kontaktchef Thomas Christenson siger:

”Dette er en start – og noget, der skal bygges op over tid. Det er ikke kun en reklamekampagne, men et projekt, der skal udleves internt. Og eksternt er udfordringen, at energi-forbrug er et lav-interesse felt. Det er svært at engagere danskerne. De tænker ikke DONG Energy, når de tænder for kontakten, men når de får en regning … der tilmed kan være svær at forstå. Vi kommer til at se flere tiltag fremover, hvad enten det er film, Facebook-kampagner, nyhedsbreve etc. Vi søger skæve indgange fortalt på en jordnær måde.”

Opslaget til aktuelle film – og skiltet med Projekt Få en lavere energiregning – er blevet vist til 770.000 danskere.

Se flere film fra kampagnen her.