& Co. Productions: Vi reducerer kompleksiteten i filmproduktion

Emil Nørlund
emil@bureaubiz.dk

Den nye Momondo-film Dear Mom and Dad er lavet direkte med kunden. Producenten bag mener, at det er en stigende tendens.

I torsdags skrev vi om filmen Dear Mom and Dad, der er produceret af & Co. Productions og allerede har fået mere end 2,2 mio. views på Facebook.

Baggrunden for kampagnen kan desuden ses her.

Formålet med filmen er at vise rejse-søgemaskinen Momondos samarbejde med den internationale ungdomsorganisation CISV, som er en del af Momondos purpose-platform Let’s Open Our World.

Bureaubiz har talt med Anders Toustrup Darre, der er executive producer hos & Co. Productions, da det viser sig, at disse film illustrerer helt nye måder at samarbejde på.


Executive producer hos &Co. Production, Anders Toustrup Darre.

Hvorfor gik Momondo direkte til & Co. Productions – og ikke et reklamebureau?

 ”Grundidéen til Dear mom and dad kom fra Momondo selv, der gerne ville have lavet en film, der tog afsæt i en CISV camp for børn, som er et projekt, de støtter. Det var en afgrænset opgave med et klart formål: En film skulle fortælle om det vigtige arbejde CISV udfører. Derfor gav det mening at lave filmen direkte med &Co. Productions. Så Momondo tog fat i os – og så tog vi kontakt til to instruktører, der pitchede ind på oplægget. Instruktøren Mads Hemmingsen vandt pitchet og tog med et lille hold til Sao Paolo og filmede.”

Men hvorfor tager Momondo fat i jer som produktionsselskab og ikke &Co. – set i lyset af at det er &Co, der har vundet en masse priser for DNA Journey?

Helt grundlæggende ser vi et stigende behov for at kunne levere forskellige typer af filmproduktioner for vores kunder. Som vi har set mange gange tidligere er en ‘reklamefilm’ i dag ikke kun en 45 sek. TVC. I dag er levende billeder jo en stigende del af mange virksomheders kommunikation på mange forskellige platforme. Nogle gange er en opgave så specifik, at det ikke kræver en proces med kreativt oplæg – blot en stærk samarbejdspartner ifht. eksekvering.”

Så Momondo har ikke efterspurgt en opfølger?

 ”Hvis man kigger på Momondos Facebookside kan man jo se, hvor mange film, de udkommer med. Der er forskel på, hvem der har lavet de forskellige film og hvad filmenes formål er. Vores opgave var ikke at lave en opfølger til DNA Journey, men at lave en film, der fortalte om CISV. Dette skulle naturligvis være i tråd med Momondos eksisterende purpose. Da vi er en helt naturlig del af & Co. er vi godt bekendte med deres purpose.”

Hvad kan I som produktionsselskab – uden egentlig kreativ afdeling?

 ”Vi kan producere film og altså eksekvere på et eksisterende oplæg, der leverer en stærk historie igennem levende billeder. Og det kan gøres på mange forskellige måder. Afhængigt af rammerne, som en kunde opstiller, kan vi tilpasse en produktion ved at prioritere ressourcerne så den passer præcis dertil. Der kan foreligge økonomiske rammer eller tidsmæssige begrænsninger. Helt konkret betyder det, at vi skal reducere kompleksiteten ved eksempelvis ikke at bruge så meget udstyr eller have så mange mennesker involveret. Det var også tilfældet på produktionen til Dear mom and dad. Her havde vi et lille fleksibelt hold med minimal udstyrspakke, hvor vi dog havde prioriteret at filme på et rigtig godt kamera.”

 Hvad er – udover tid og pris – den største forskel på at lave en film med & Co. og & Co. Productions?

 ”Hos &Co. Productions har vi ikke kernekompetencen til at få idéer og konceptudvikle som &Co. De er specialister i strategisk, fokuseret kreativitet. Vi er specialister i eksekvering af en filmproduktion. Dybest set kommer det derfor an på, hvad kunderne har brug for hjælp til.”

Er der mange kunder, der laver film uden om bureauerne? Er der en tendens at spore?

 ”Ja, vi oplever en stigende efterspørgsel og bruger internt meget energi på at skræddersy processerne til de enkelte filmproduktioner. Og hvis man kigger rundt i branchen, synes jeg, at man kan se samme tendens også gør sig gældende mange andre steder. Vi er meget stolte og glade for at kunne rykke på denne type opgaver, der giver mulighed for at instruktører kan arbejde med projekter, der bidrager til verden på andre måder og som ikke udelukkende skal sælge men har et højere formål.”

I samme serie som Dear Mom and Dad har & Co. Productions også produceret Momondo-filmene Our Colourful World og Equally Different, der begge lanceres i denne uge.

Alle tre film har fokus på tillid og tolerance blandt børn.