Af Peter Engholm, journalist
Morten Saxnæs, Lone Tvedegaard Bach og Mathias Birkvad er nye direktører hos &Co.

Markedet for kreativitet vokser, for fortællinger og følelser bruges i stigende grad til at sætte fart på forretningsstrategien. Derfor har &Co. nu udnævnt tre strategidirektører.

I løbet af de seneste år har &Co. næsten tredoblet antallet af plannere – fra 4-5 stykker til nu 12. Denne oprustning slår nu også igennem i bureauets organisation, hvor tre nyudnævnte strategidirektører får hvert sit faglige ansvar inden for planner-funktionen.

Ørnulf Johnsen, der er adm. direktør i &Co., sætter disse ord på forandringerne og baggrunden for dem:

”Markedet for reklame bliver mindre, og markedet for kreativitet bliver større. Bureauets kreative kompetencer bruges på stadig flere områder – vel at mærke flere forskellige områder end for blot få år siden. Og for at understøtte kreativiteten bedst muligt kræver det stærk planning.”

Som eksempel nævner han, at kreativiteten bruges til at ”accelerere forretningsstrategien.”

”En CEO har en klar strategi, der tilmed er kommunikeret til organisationen, men det går for langsomt med at få den ud, for menneskene er ikke med. Vi mennesker kan ikke forholde os til power points alene – vi motiveres og mobileres af fortællinger og følelser. Strategien og eksekveringen accelereres, når kreativ storytellinglægges på toppen,” siger Ørnulf Johnsen.

Det lyder som om, at den interne del af processen vejer tungere end tidligere …

”Jeg vil snarere sige, at det flyder mere sammen. Tag f.eks. samarbejdet med TV 2, der resulterede i ”Alt det vi deler”. Det var en kampagne, men den var mere end det. Med sin forklaring på hvem vi er, og hvad vi vil, blev den et omdrejningspunkt for hele koncernen, både internt og ud mod samarbejdspartnere,” siger Ørnulf Johnsen

De tre nye strategidirektører og deres områder er:

  • Transformation planning – fokuserer på at accelerere strategi og eksekvering.
    Ved Mathias Birkvad, nu strategy director (før strategic advisor)
  • Strategic Planning – identificerer kommunikationens bidrag og de indsigter, som vil skabe fundamentet for stærk kreativ eksekvering
    Ved Lone Tvedegaard Bach, nu strategy director (før strategic planner)
  • Communication planning – der fokuserer på, hvordan man udkommer på tværs af platforme, både internt og eksternt.
    Ved Morten Saxnæs, nu communications planning director (før head of brand activation)

Når &Co. udnævner hele tre strategidirektører, skyldes det, at de bliver ansvarlige for hvert sit faglige område inden for planning. Ørnulf Johnsen understreger, at de netop er faglige ledere og ikke administratorer, og tilføjer:

”En mindst lige vigtig fordel ved den nye organisering er, at vi kan hjælpe vores kunder i at navigere effektivt i det moderne landskab af medier og platforme. Med denne organisering kan vi binde strategi og eksekvering i markedet endnu tættere sammen.”

Kommentarer

Få nyhedsbrev

Tilmeld dig Bureaubiz’ ugentlige brief om bureauer, reklamefolk og marketing - og kom bedre rundt om branchen hver dag.

Tilmeld nyhedsbrev
En del af Creative Club