Af Peter Engholm 25@mail.dk

Reklamebureauer med egne produktionsselskaber tager røven på annoncørerne, sagde Dansk Annoncørforenings direktør i efteråret. Dengang gik &Co ram forbi, men nu har bureauet et produktionsselskab.

Mens Dansk Annoncørforenings direktør, Otto B. Christiansen, sidste efterår harcelerede mod de mange reklamebureauer med inhouse filmproduktion, så arbejdede &Co sammen med eksterne produktionsselskaber.

Disse samarbejder skete naturligvis ikke for at tækkes annoncør-direktøren, men nu heller ikke ud fra en holdning på bureauet om, at man slet ikke ønskede produktionen inhouse. For det gjorde man – men lejligheden havde endnu ikke budt sig.

Sådan er det ikke mere. Nu har &Co så skabt sit eget produktionsselskab, og dermed svækkes en bastion for produktions-selskaberne. &Co har været en flittig gæst på podierne ved reklamepriser, men fremover vil der i stigende omfang komme til at stå et inhouse bureau på krediteringslisten.

Production & Co hedder selskabet, der har Arlette Walsøe – med en mangeårig fortid hos Partners – i front. Konstruktionen kom på plads i forsommeren.

“Det var ganske enkelt et spørgsmål om at have kompetence og være konkurrencedygtige,” siger Mikael Jørgensen, adm. direktør i &Co.

Men hvis ideen er så god, hvorfor har I så ikke udført den før?

“Vi har tænkt på det i lang tid, og beslutningen var truffet. Men vi ville ikke gøre det, bare for at gøre det. Det skulle ske, når vi havde fundet den helt rigtige person og det rigtige set-up. Det drejer sig om den rette person, der kan sætte det rette hold til opgaven for kunden,” siger Mikael Jørgensen.

Otto B. Christiansen mener, at inhouse-produktionsselskaber er en pengemaskine for bureauerne. Er det et krisetegn, at I har oprettet eget produktionsselskab?

“Nej, lidt groft sagt er det vel nærmest det modsatte, for der er tale om, at vi har investeret i kompetencer. Vel at mærke kompetencer, der ikke kun omfatter filmproduktion, men levende billeder til web, til kundens interne og eksterne brug,” siger Mikael Jørgensen.

Oprettelsen af Production & Co udelukker ikke, at der også fremover vil stå eksterne produktionsselskaber sammen med &Co på afsenderlisten.

“Dette handler ikke om at udelukke andre produktionsselskaber fremover. Vi vil producere selv, og der vil være co-produktion,” siger Mikael Jørgensen.

Kommentarer

Få nyhedsbrev

Tilmeld dig Bureaubiz’ ugentlige brief om bureauer, reklamefolk og marketing - og kom bedre rundt om branchen hver dag.

Tilmeld nyhedsbrev
En del af Creative Club