Toyota, Peugeot og Renault har alle skiftet reklamebureau inden for de seneste måneder – det samme gælder Skoda, som i december sagde farvel til bureaupartneren gennem 11 år, Sunrise.
Sunrise har i mellemtiden fundet et nyt bilmærke at arbejde sammen med, nemlig Peugeot, og Skoda har savn på sit nye bureau.
Og på samme måde, som Peugeot lagde vægt på Sunrises indgående kendskab til bilmarkedet, så vejede brancheerfaringer tungt, da Skoda skulle udse sig et nyt bureau.
“Vi valgte &Co, som er en god bekendt af huset. Det var vigtigt for os, at bureauet har kendskab til bilbranchen, så man ikke skal begynde helt forfra,” siger Peter Lorenzen, marketingchef hos Skoda.
Og rigtigt er det, at &Co er en god bekendt. Bureauet har i forvejen Audi og Seat på kundelisten og kender således vejen til Park Alle 355 i Brøndby, hvor Skandinavisk Motor Co – importøren af Audi, Seat, Skoda og Volkswagen – holder til.
Med valget af &Co har bilsøstrene i Volkswagen-koncernen også fået søsterbureauer til at stå for markedsføringen, idet DDB i forvejen har VW-budgettet.
“Vi scannede markedet og var i dialog mere flere bureauer, uden at holde en egentlig bueraukonkurrence. Det skal ikke være nogen hemmelighed, at &Co hurtigt meldte sig på banen, da vi sagde farvel til Sunrise. De har haft deres gang her i huset, og vi tog et indledende møde, som altså i sidste ende blev til et egentligt samarbejde,” siger Peter Lorenzen.
Samarbejdet har været i gang et stykke tid, men ikke så længe, at det nye bureau har sat sine tydelige spor – det forventer Peter Lorenzen vil ske snart.
“Det handler om, hvad mærket skal udvikle sig til. Når vi skiftede bureau netop nu, var det fordi, vi ville prøve nye kræfter til at styrke vores brand. I konkurrencen fra mikrobilerne og fra koreanere og snart også kinesere skal vi være endnu bedre til at kommunikere, hvad Skoda står for. Med vores nye Superb Combi har vi desuden en god mulighed for at rykke dybere ind i segmentet for jobbiler,” siger Peter Lorenzen.