&Co. tromler videre til The True Award

Emil Nørlund
emil@bureaubiz.dk

Sidste års mest succesfulde bureau havde endnu en stor award-aften, da The True Award bl.a. honorerede Alt Det Vi Deler-filmen med 6 priser. Se alle vinderne her.

Sædvanen tro var det den celebre venue Langelinie-pavillionen, der lagde hus til uddelingen af True Awards, som er de priser, der hylder branchens bedste filmiske produktioner.

Spøgefuglen Christian Fuhlendorf var aftenens vært i de flotte rammer i det L-formede lokale, hvor 300 festklædte og forventningsfulde gæster var parkeret omkring de runde borde, som var placeret som polkaprikker på det nybonede sildeparket-gulv.

Inden Fuhlendorf blev sluppet løs for reklame-løverne, fik den tidligere direktør for Dansk Annoncørforening, Otto B. Christiansen, en special mention fra scenen, fordi han for 11 år siden var med til at stifte The True Award. Æren blev suppleret med oprettelse af en ny drink i baren i hans ære: En Otto Speciel.

Aftenens award var atter engang domineret af &Co., der fortsatte deres imponerende pris-takter ved at hive 11 priser indenbords, hvoraf to var af Grand Prix-typen. Det drejede sig om kåringen som Årets Bureau samt prisen for Årets Film for Alt Det Vi Deler, produceret til TV 2 i samarbejde med Moland Film Company og det nært beslægtede produktionsselskab &Co. Productions.


Hvis han ikke var scenevant før, så blev Alt Det Vi Deler-instruktør Asger Leth det i løbet af aftenen.

Produktionsselskab også i vinder-mode
Netop & Co. Productions havde også en prismæssigt berigende aften på lokationen, der kun ligger et stenkast fra en af de efterhånden få danske artefakter, der nok stadig er set af flere end Alt Det Vi Deler-filmen; nemlig Den Lille Havfrue.

Produktionsselskabet hentede 1o priser der, ligesom det gjorde sig gældende med moderselskabet, også primært blev hentet via Alt Det Vi Deler.

Samtidig skæppede kampagnen Help A Dane for Kræftens Bekæmpelse og TrygFonden, hvor Mikael Bertelsen er på sproglig glatis, også godt i priskassen med tre vundne priser. En af guld og to af sølv.

Hvis du imod forventning ikke har fået set den thailandske-del a Help a Dane-kampagnen, så må du lige hjælpe dig selv med at se den her:

Sjovere end Fuhlendorf
I denne skribents øjne har Christian Fuhlendorf sine momenter som stand up komiker. Men den tidligere Husk Lige tandbørste-vært havde ikke lige fået sit a-materiale med til Langelinie denne fredag aften.

Selvom han skød løs som en ny-smøret kalashnikov, fik han aldrig rigtig skovlen under den  vinkelrette sal med sine komiske uhyrligheder, hvor han bl.a. takkede lastbil-mordere for ikke længere at være tvunget til at gå på shopping med sin kone.

Aftenens humoristiske højdepunkt skulle i stedet vise sig at komme fra en uventet kant. Man kan ikke påstå, at branchen generelt har særlig mange takketaler af The Oscars-kaliber og mindre kan selvfølgelig også gøre det i vores lille andedam. Fuhlendorf selv, havde i en video på The True Awards Facebook-side, forud for prisuddelingen, prøvet at opildne aftenens potentielle vindere til at gøre sig umage og ikke levere kedelige taler.

Det var nu ikke fordi, at man blev blæst vældigt meget omkuld af de ord, der faldt fra de første mange prisvindere – eller de udsendte repræsentanter.

Men pludselig skete der noget uventet. Ud af det blå fik forsamlingen serveret en takketale a la Thailand, som var lige så latterfremkaldende som en Tom Ka suppe er appetitvækkende.

Da & Co. vandt prisen for bedste filmkampagne for Help A Dane, gik art director og idémand Ole B. Hoffman målrettet op til mikrofonen og indledte en takketale, på hvad der der lød som et halvsløjt forsøg på syngende thailandsk, som Mikael Bertelsen praktiserer det i Help a Dane.

Selvom leveringen lugtede af mindre end et kvarters træning på Duolingo-appen, så blev Ole B. Hoffman ikke desto mindre ved med sit volapyk.

Som minutterne gik, begyndte forkellige danske branchenavne at dukke op i mellem de fremmedartede gloser. Takkeseancen blev sjovere og sjovere, som de thailandske taksigelser bare fortsatte og fortsatte. Højdepunktet var da en af Ole B. Hoffmans egne bureau-kollegaer prøvede at stoppe hans uforståelige udgydelser, men bare endte med at blive nonchalant tysset på af taleren selv, som ufortrødent fortsatte, hvilket afstedkom aftenens største grin.


Ole B. Hoffman midt i sin udstrakte thailandske takketale, hvor han selv til sidst havde svært ved at holde masken.

Udover & Co.
Selvom & Co. og deres produktionsselskab tegnede sig for rundt regnet 40 procent af aftenens priser, så var der dog også andre, der havde lidt held i sprøjten på denne stemningsfulde aften langs vandet.

Moland Film Companys syv priser hang dog mestendedels også sammen med involveringen i Alt Det Vi Deler, selv om en af priserne var den flotte: Årets Producent.

Robert/Boisen & Like-minded og Gobsmack fik hver fire priser af sølv, hvoraf tre var for Spritstiv Speeddate, der akkurat som Help A Dane-kampagnen var for Kræftens Bekæmpelse & TrygFonden.

Med flere succesfulde kampagner i bagagen og et afkast på seks True Award Priser, var det derfor heller ikke nogen kæmpe overraskelse, at Kræftens Bekæmpelse & TrygFonden blev kåret til Årets Annoncør.

Filmskaberen Lærke Herthoni løb med titlen The True Talent.

Efter showet sluttede, blev musikken skruet op og baren gjort fri. Også Otto Speciels.

Resten er reklamehistorie.

Nedenfor kan du læse aftenens vindere og juryens motivation bag Grand Prix og Guld-kåringer.

The True Award 2017 – Vinderlisten

Årets film – Grand Prix

Alt det vi deler
Annoncør: TV 2
Bureau: & Co. / NoA
Producent: Moland Film Company og & Co. Production
Producer: Tobias Kampmann, Christian Bévort,
Anne-Mette Lund & Anders Thoustrup Darre
Art Director: Rune Petersen
Tekstforfatter: Johan Køhler
Instruktør: Asger Leth

Motivation fra juryen:
Den film som løber med prisen som Årets Film True awards grand prix er en klar vinder i år. Den har raget statuetter til sig og i den grad gjort sig bemærket her i aften – men også rundt omkring i verden. ‘Det vi deler’ er Årets film. Stort tillykke til &CO/NoA, Moland Film Company og TV 2.

Bedste film – tv og Biograf
Sølv
Alt det vi deler
Annoncør: TV 2
Bureau: & Co. / NoA
Producent: Moland Film Company og & Co. Production
Producer: Tobias Kampmann, Christian Bévort,
Anne-Mette Lund & Anders Thoustrup Darre
Art Director: Rune Petersen
Tekstforfatter: Johan Køhler
Instruktør: Asger Leth

Sølv
På beløbet siden 1983
Annoncør: Dankort
Bureau: Charlie Tango
Producent: Bacon CPH & Charlie Tango
Producer: Samuel Cantor & Magnus Åkerstedt
Kreativ Direktør: Rasmus Laumann
Instruktør: Tomas Jonsgården

Bronze
Lysglimt
Annoncør: McDonalds Danmark
Bureau: DDB Copenhagen
Producent: Spoiled Productions
Producer: Filippa Borg Von Bülow & Kristina Karlsson
Art Director: Cecilie Öberg
Tekstforfatter: Thomas Fabricius
Instruktør: Kasper Torsting

Bedste film – online

Guld
Alt det vi deler
Annoncør: TV 2
Bureau: & Co. / NoA
Producent: Moland Film Company og & Co. Production
Producer: Tobias Kampmann, Christian Bévort,
Anne-Mette Lund & Anders Thoustrup Darre
Art Director: Rune Petersen
Tekstforfatter: Johan Køhler
Instruktør: Asger Leth

Motivation fra juryen:
Det kræver kun et enkelt rum at få din opmærksomhed.
Det kræver kun en enkel voice over at få dig til at lytte.
Det kræver kun en enkel indsigt at få dig til at tænke.
Det kræver kun en enkel scene at få dig til smile.
Det kræver kun en enkel film at få dine hår til at rejse sig.
Lad os rejse os op for den bedste online film som fik os til at dele.

Sølv
Help a dane / Bertelsen Thai
Annoncør: Kræftens Bekæmpelse og TrygFonden
Bureau: & Co. / NoA
Producent: & Co. Production
Producer: Thomas Hartebeck
Art Director: Ole Hoffmann & Kristoffer Winther
Tekstforfatter: Kristian Eilertsen
Instruktør: Peter Harton

Bronce
Hvornår er man gammel nok?
Annoncør: Børnefonden
Bureau: Robert/Boisen & Like-minded
Producent: Gobsmack
Producer: Christina Erritzøe
Art Director Niklas Hultquist Andersen & Mads Nicolai Mardahl
Instruktør: Niels Nørløv

Bedste film – online – entertaintment

Guld
Alt det vi deler
Annoncør:   TV 2
Bureau: & Co. / NoA
Producent: Moland Film Company og & Co. Production
Producer: Tobias Kampmann, Christian Bévort, Anne-Mette Lund & Anders Thoustrup Darre
Art Director: Rune Petersen
Tekstforfatter: Johan Køhler
Instruktør: Asger Leth.

Motivation fra juryen:
Entertainment kategorien fejrer kreativitet, der gør content til kultur og det må man i den grad sige at dette værk gør. Man har i den grad lyst til at se filmen til ende – man må bare se mere. Filmens dramaturgi og budskab kombineret med tendens i tiden og en perfekt timing medførte, at denne vinder helt fortjent blev et globalt fænomen, hvor man på tværs af forskellige kulturer og samfundslag forstod filmens budskab og tog det til sig. Se, det er underholdning i verdensklasse.

Sølv
Spritstiv Speeddate
Annoncør:   Kræftens Bekæmpelse og TrygFonden
Bureau: Robert/Boisen & Like-minded
Producent: Gobsmack
Producer: Christina Erritzøe & Stefan Pflug
Art Director: Frederik Voetmann & Niklas Hultquist Andersen
Instruktør: Niels Nørløv

Bronze
Nederen Forældre / Filips far
Annoncør:   Rådet for Sikker Trafik og TrygFonden
Bureau: & Co. / NoA
Producent: Honeytrap / & Co. Production
Producer: Malene Dyhring & Anne-Mette Lund
Art Director: Rune Petersen
Tekstforfatter: Johan Køhler
Instruktør: Simon Bonde

Bedste film – online ­– viralt

Guld
Alt det vi deler
Annoncør:   TV 2
Bureau: & Co. / NoA
Producent: Moland Film Company og & Co. Production
Producer: Tobias Kampmann, Christian Bévort,
Anne-Mette Lund & Anders Thoustrup Darre
Art Director: Rune Petersen
Tekstforfatter: Johan Køhler
Instruktør: Asger Leth.

Motivation fra juryen:
Hvis en film skal gå viralt, skal den formå at røre os i en grad, så vi får lyst til at vise den til vennerne på de sociale medier. Det må man sige, er lykkedes for årets vinder af ‘Bedste film online viralt’. Den er nærmest definitionen på en viralfilm. For det er en film, der ikke bare er blevet set og talt om i hele verden. Dens navn kunne også være navnet på selve kategorien. For alt det der går viralt, er jo netop: Alt Det Vi Deler.

Sølv
Help a dane / Bertelsen Thai
Annoncør: Kræftens Bekæmpelse og TrygFonden
Bureau: & Co. / NoA
Producent: & Co. Production
Producer: Thomas Hartebeck
Art Director: Ole Hoffmann & Kristoffer Winther
Tekstforfatter: Kristian Eilertsen
Instruktør: Peter Harton

Sølv
Spritstiv Speeddate
Annoncør: Kræftens Bekæmpelse og TrygFonden
Bureau: Robert/Boisen & Like-minded
Producent: Gobsmack
Producer: Christina Erritzøe & Stefan Pflug
Art Director: Frederik Voetmann & Niklas Hultquist Andersen
Instruktør: Niels Nørløv

Bedste filmkampagne

Guld
Help a dane
Annoncør:   Kræftens Bekæmpelse og TrygFonden
Bureau: & Co. / NoA
Producent: & Co. Production
Producer: Thomas Hartebeck
Art Director: Ole Hoffmann & Kristoffer Winther
Tekstforfatter: Kristian Eilertsen
Instruktør: Peter Harton

Motivation fra juryen:
Help a Dane kampagnen har sat barren højt med et dejligt, forfriskende, nyt take på et efterhånden velstegt emne. Kampagnen belønnes især for eksekveringen, som ikke kun formåede at underholde og informere danskerne, men i den grad skabte international årvågenhed – især iblandt de lokale på de mest udsøgte turistmål, der nu hjælper med at passe på os røde hvide.

Sølv
Spritstiv Speeddate
Annoncør:   Kræftens Bekæmpelse og TrygFonden
Bureau: Robert/Boisen & Like-minded
Producent: Gobsmack
Producer: Christina Erritzøe & Stefan Pflug
Art Director: Frederik Voetmann & Niklas Hultquist Andersen
Instruktør: Niels Nørløv

Bronze
Scamster
Annoncør: Danske Bank
Bureau: Advice A/S
Producent: The Woerks
Producer: Thomas Veyssiere Gram
Tekstforfatter: Nino Dedenroth
Instruktør: Torben Kjeldstrup

Bedste instruktion
Guld
The King
Instruktør: Martin de Thurah
Annoncør: Playstation
Bureau: BBH
Producent: Epoch Films

Motivation fra juryen:
At skabe film er en konstant organisk proces hvor de mindste detaljer er afgørende og hvor ofte uventede svære kompromiser skal besluttes under stort pres for at lykkes med filmen.
Det kræver en stærk vision, stort overblik, is i maven og ikke mindst en utrolig kreativ forståelse for mediet.
Der er ingen tvivl om at årets nominerede besidder netop de egenskaber men alligevel var der én der skilte sig ud.
En imponerende film i international klasse, der er kompromisløs på alle niveauer og alligevel formår at holde fast i nogle af instruktørens særlige karakteristika i eksekveringen.

Sølv
In Cold Blood
Instruktør: Casper Balslev
Annoncør: Alt-J
Bureau: Black Dog Filmslack
Producent: New Land

Sølv
Carlsberg TED X
Instruktør: Rune Milton
Annoncør: Carlsberg
Bureau: Happiness Brussels
Producent: Nobody cph

Bronze
Celebrate Yourself
Instruktør: Martin Werner
Annoncør: Kari Traa
Bureau: Wibroe Duckert & Partners
Producent: Bacon CPH

 Bedste foto
In Cold Blood
Fotograf: Niels Thastum
Annoncør: Alt-J
Bureau: Black Dog Filmslack
Producent: New Land

Motivation fra juryen:
Når filmens fortælling forankres i filmkameraet, opstår der noget magisk. Virker det samtidig legende og næsten ubesværet, så efterlades vi med følelsen af, at selv det mest komplicerede har været simpelt. Der er bare intet simpelt over den her film, og selvom det kan virke sådan, så er det de færreste, der kan iscenesætte rå natur og vold på en så filmæstetisk velorkestreret måde, at det virker let at få godt skuespil ud af en mus.

Bedste klip
Carlsberg TED X
Klipper: Freddie Smith & Rune Milton
Annoncør: Carlsberg
Bureau: Happiness Brussels
Producent: Nobody cph

Motivation fra juryen:
Når klipning er værst føles den formalistisk og forudbestemt – krampagtig og rigid som var den formuleret ud fra en forudgående præmis, der overser, at klipningen i sig selv er en gennemgående kreativ proces.
Når klipning er bedst, ligesom i årets vinderfilm, så flyder fortællingen på en levende og balanceret måde, hvor det dramaturgiske forløb fortælles med en overbevisende lethed og med en ligevægt mellem den følelsesmæssige oplevelse og historieforløbets fremdrift. Hvor man tør klippe hurtigt videre fra selv de mest smukke kompositioner, fordi det er i filmens interesse – hvad enten det er et hologram eller en elefant.

Bedste sound design
Lad dig ikke begrænse: Ihan
Sound designer: Bjørn Vidø / Freezone
Komponist: Patrizia Helander & Barbara Chamoun
Annoncør: Telia
Bureau: Hjaltelin Stahl
Producent: Pegasus Production

Motivation fra juryen:
Sound design har en unik funktion i historiefortælling, hvilket bestemt også gør sig gældende for vinderen af årets Bedste Sound Design.
Sound Designet gør os nysgerrige med sin stemningsskabende og overraskende sammensætning. Vores følelser bliver vækket, og det er så sofistikeret, at lyden alene kan fortælle den medrivende historie.

Bedste filmmusik
Carlsberg TED X
Sound designer: Kevin Koch
Komponist: Jonas Horsted Larsen
Annoncør: Carlsberg
Bureau: Happiness Brussels
Producent: Nobody cph

Motivation fra juryen:
Vinderen af årets bedste filmmusik er et stykke musik, der på fornemmeste vis formår at tryllebinde og fastholde stemningen, samtidig med at den intensiverer og underbygger filmen, uden på noget tidspunkt at stjæle opmærksomheden fra historiefortællingen og billederne.
Årets bedste filmmusik er larmende subtilt og løfter filmen uden at bruge så meget som en muskel, hvilket leverer historien og budskabet på fineste vis.

Bedste visual effects/3D
Laughing Horses
VFX-/CGI Artist: Jan Tvilling & Jonas Drehn / Bacon X
Annoncør: Volkswagen
Bureau: Grabarz & Partner
Producent: CZAR Hamburg

Motivation fra juryen:
Det kræver teknisk snilde og fingerspidsfornemmelse at bygge bro mellem den virkelige og den computer-genererede verden. De visuelle effekter skal både hjælpe seeren ind i filmens univers samt videreføre den æstetiske linje – uden at stjæle rampelyset. Årets vinder har på fornemmeste vis formået at integrere effektarbejdet i billederne som et bærende element, hvor ikke blot fortællingen men også humoren hjælpes på vej. Der er ganske enkelt tale om kreativitet og håndværksmæssig kvalitet på et højt internationalt niveau.

Bedste Production Design
In Cold Blood
Production-/Set Designer: Anna Gry Skovdal
Annoncør: Alt-J
Bureau: Black Dog Filmslack
Producent: New Land

Motivation fra juryen:
Vi ser en kvinde i et tomt lokale – hvem er hun, hvor kommer hun fra, og hvor er hun på vej hen? Et godt production design kan besvare alle disse spørgsmål – og nogle gange i en enkelt indstilling. Production designerens rolle er at afkode filmens tema og på den mest naturlige måde føre det videre i billedet igennem regi og set design.
Aftenens vinder er et pragteksempel på gennemført storytelling, der udover at tilføje et ekstra lag til karakterne også fortæller historien på eksemplarisk vis. Production designet er ganske enkelt gennemført, dragende og visuelt appellerende på et sjældent set højt niveau.

Norstats publikumspris
Alt det vi deler
Annoncør: TV 2
Bureau: & Co. / NoA
Producent: Moland Film Company og & Co. Production
Producer: Tobias Kampmann, Christian Bévort,
Anne-Mette Lund & Anders Thoustrup Darre
Art Director: Rune Petersen
Tekstforfatter: Johan Køhler
Instruktør: Asger Leth

True Talent TV2 prisen
Lærke Herthoni / Instruktør

Motivation fra juryen:
Vinderen af True Talent – TV 2 prisen er et af Skandinaviens mest lovende instruktørtalenter – med en karriere, som har taget hurtig fart. Med et enormt drive og passion for filmhåndværket har vores vinder skabt sig et navn i branchen og arbejder allerede på et internationalt niveau. Årets talent har en sans for smukke billedkompositioner og stærke portrætter af karaktererne i sine film. Årets talent har instrueret populære reklamer for brands som Georg Jensen, Arla, Volvo og Audi og har allerede modtaget priser fra The One Show, Eurobest og Cannes Lions.

Årets annoncør
Kræftens Bekæmpelse & TrygFonden

Årets bureau
& Co. / NoA

Årets Producent
Moland Film Company