Momondo og &Co. Productions er netop gået i luften med filmen Dear Mom and Dad, der er den første film, som bureauet (nu dog & Co.’s eget produktionsselskab) har lavet for rejse-søgemaskinen siden den skælsættende DNA Journey.
Dear Mom and Dad er instrueret af Mads Hemmingsen og præmissen for filmen er at vise, hvad der sker, når børn fra forskellige steder i verden samles og tilbringer en måned sammen på en ferielejr i São Paulo i Brasilien, hvor tolerance og venskab står på programmet.
Blandt deltagerne i ferielejren – afholdt af CISV International (Children’s International Summer Village, red.) – som man kan se og høre i Dear Mom and Dad-filmen, var fire danske børn på 11 år.
Se Dear Mom and Dad her:
Yngre generationer har mindre tillid
Dear Mom and Dad er en del af kampagnen Lets Open Our World, og initiativet bygger på indsigter fra Momondos globale undersøgelse, som viser, at unge nærer større mistillid til deres medmennesker end ældre.
Undersøgelsen viser, at blot 36 procent af de unge mellem 18-35 år mener, at man kan stole på de fleste mennesker. Til sammenligning mener 40 procent af de 36-55-årige og 50 procent af de 56-65-årig, at det er muligt.

Dear Mom and Dad-filmen er bygget op af breve, som børnene sendte hjem fra Sao Paolo om deres oplevelser med at møde børn fra andre verdensdele.
Tidlig indsats tæller
Ifølge eksperter, bla. Rachel Kuck, der er doctoral candidate ved University of Michigan School of Education og medlem af Educational Programmes Committee hos CISV International, er det en god idé at lære børn om tolerance og respekt i en tidlig alder, da undersøgelser viser, at det ofte er nemmere at bekæmpe fordomme blandt børn end hos voksne.
Rachel Kuck fortæller:
”CISV-ferielejren skaber fredfyldte og trygge rammer for børnene og giver dem mulighed for at udforske og eksperimentere med deres egne holdninger. Dette kan i bedste fald føre til, at børnene er mindre fordomsfulde end før.”
For at hjælpe med at udbrede budskabet består en del af Lets Open Our World-kampagnen af gratis uddannelsesmaterialer, der er designet til at hjælpe børn med at forstå vigtigheden af gensidig respekt og tolerance.
Du kan få adgang til undervisningsmaterialerne Lets Open Our World’s kampagneside.
Nøgletal fra Monmondo-undersøgelsen
- 36% af de unge mellem 18-35 år mener, at man kan stole på de fleste mennesker
- 40% af de 36-55-årige mener, at man kan stole på de fleste mennesker
- 50% af de 56-65-årige mener, at man kan stole på de fleste mennesker
- 70% af respondenterne mener, at tolerance og respekt for andre er vigtige kvaliteter, som børn kan lære derhjemme
Om Undersøgelsen
Momondos internationale undersøgelse om rejsevaner og tolerance er foretaget blandt 7.200 respondenter i alderen 18-65 år på tværs af 18 lande: Australien, Brasilien, Kina, Danmark, Finland, Frankrig, Tyskland, Italien, Mexico, Norge, Portugal, Rusland, Sydafrika, Spanien, Sverige, Tyrkiet, Storbritannien og USA. 400 respondenter har deltaget fra hvert land. Data er indsamlet gennem en e-survey via Cints panel i perioden den 2. til den 9. februar 2016.