&Co vinder Danske Bank tilbage

Finn Graversen
fg@kabelmail.dk

Det engang så succesrige samarbejde bliver nu genoptaget efter næsten fire års pause. Bl.a. bureauets nye nordiske set-up har vægtet hos Danske Bank.

Ude godt – hjemme bedst ligner ugens mantra for bureausamarbejdet. I går annoncerede Telia, at man vender tilbage til Hjaltelin Stahl efter et års fravær. Og nu har Danske Bank så besluttet at vende tilbage til &Co efter næsten fire års fravær.

Det er et markant og oprindeligt succesrigt samarbejde, som bliver genoptaget.

Finanskrisen var hård ved Danske Bank – og også ved bankens bureaurelationer. Frem til finanskrisen havde man stor succes med “Gør hvad du er bedst til”, der var skabt af &Co.

Men lige så godt det var i de gode tider, lige så dårligt viste det sig at være for Danske Bank under finanskrisen og i 2010 skiftede man til Saatchi & Saatchi.

Det holdt dog kun kort og siden har der været forskellige bureauer inde over banken.

For et år siden begyndte man dog så på nogle bureausonderinger, men siden har der været stille om processen. Imens er der skiftet topdirektør – fra Eivind Kolding til Thomas Borgen – og også den øverste chef for hele bankens kommunikations- og marketingafdeling er blevet skiftet. Nu hedder hun Jeanette Fangel Løgstrup, der er fundet hos Codan.

Valget af &Co lægger dog ikke op til, at der nu igen skal laves store kampagner. Sporene fra New Standards kampagnen skræmmer, og banken arbejder nu efter holdningen, at det er handlinger, der skal løfte imaget.

“Vi fortsætter den kurs, vi er slået ind på, hvor vi beviser vores relevans over for kunderne gennem vores produkter og services, og det er det, som &Co skal hjælpe os med at eksekvere,” siger Camilla Dahl Hansen, der er Head of Group Marketing og fortsætter:

“Vi skal ikke have en stor imagekampagne – men vi er selvfølgelig ikke holdt op med at markedsføre os. Målet er at italesætte vores relevans for kunderne, og det kan i nogen tilfælde være gennem mere klassiske metoder – andre gange med mere utraditionelle.”

Camilla Dahl Hansen fremhæver tre ting, som har ført til valget af &Co.

“Deres kreative og strategiske formåen har selvfølgelig været vigtig. Men samtidig er de gået ind i et nordisk set-up, som passer godt til os. Vi arbejder selv med en kombination af en lead i Danmark og en stærk lokal tilstedeværelse, og den rolle kommer &Co til at spille for os på det nordiske marked,” siger Camilla Dahl Hansen og fortsætter:

“Dertil kommer, at &Co er gode til at samarbejde med andre bureauer. Vi har en række forskellige samarbejdspartnere og derfor har dette også været en vigtig faktor.”

Camilla Dahl Hansen fortæller videre, at det er intentionen at starte et langvarigt samarbejde med &Co – men der vil fortsat blive anvendt en række andre bureauer, og der er ikke fastlagt en ramme for, hvornår det er en &Co opgave og hvornår man kan inddrage et andet bureau.

“&Co bliver det gennemgående bureau, men vi er en stor virksomhed med mangeartede opgaver, og derfor vil vi fortsat komme til at bruge en vifte af bureauer – typisk med afsæt i nogle problemstillinger, hvor vi vurderer, at der er brug for nogle andre kompetencer,” siger Camilla Dahl Hansen.

&Co leverede fornylig et 2013-regnskab, der var blandt årets bedste, og aftalen med Danske Bank indebærer, at bureauet skal opruste, fortæller adm. dir. Mikael Jørgensen, der selvsagt er utroligt glad.

“Det er en fantastisk spændende faglig udfordring at skulle arbejde med Danske Bank, og der er ikke meget andet at sige, end at vi glæder os utroligt meget til at komme igang,” siger Mikael Jørgensen.