Produktet er kendt, fortællingen bliver i udtalt grad set & delt, men efterfølgende er der tvivl om afsenderen. Det er det fælles træk for reklamefilmene ”social media guard” og ”trojan mail”, som umiddelbart er fra hhv. Coca-Cola og DHL.
Hovedingrediensen i ”Coca-Cola Social Media Guard” er en krave, der normalt bruges hos opererede kæledyr, der ikke må slikke sår/sting – dermed er den mindre feel-good og happiness-agtig, end Coca-Cola sædvanligvis lægger op til.
Men en Coca-Cola film var det, ikke desto mindre. Og så alligevel ikke – en talsmand fra Coca-Cola blev citeret således:
“We’re flattered to be a part of this video. However, we’re not clear who the mystery filmmaker is behind it.”
Det skabte naturligvis tvivl om afsenderen, men Creativity-online.com melder i en opdatering, at filmen – skabt af Memac Ogilvy i Dubai – er en del af en større kampagne fra Coca-Cola i Mellemøsten. En talsmand – nok en anden – siger om kampagnen, at den “takes a light-hearted look at how social media plays a big part in our daily lives, impacting the way that we share moments with each other.”
I DHLs film bliver tre konkurrenter – TNT, UPS og DPD – sat til at bakse med enorme pakker – alle med påskriften “DHL is faster”.
Det er så bare ikke DHLs film. Kurér-tjenesten tager ifølge Resume.se afstand fra filmen og henviser til det tyske bureau, Jung von Matt, der har lavet filmen som led i en intern konkurrence.
De to film har trukket i alt ca. 10 mio. visninger alene på YouTube.