Coca-Cola hyldes af forbrugere, respekteres af bosser

Peter Engholm
25@mail.dk

Uanset om det er Facebook eller brand-analyser blandt koncernchefer, så vinder Coke.

Denne artikels forfatter er medlem af en facebook-gruppe til fordel for Pepsi Max. Der er 1.849 medlemmer – norsk “født” gruppe under kategorien tro og mærkesager.

Dusty Sorg og Michael Jedrzejewski har oprettet en fanside for Coca-Cola, der i skrivende stund har 3.317.733 – ikke medlemmer, men fans.

AdAge.com beskrev forleden, hvordan sitet uafhængigt – og uforklarligt – af The Coca-Cola Company har vokset sig enormt. Og at Coca-Cola nu, med opretternes tilladelse, er blevet associeret med siden, fordi Facebook nu kræver et o.k. fra brand-ejeren til fansider som disse.

Siden demonstrerer Coca-Colas mere afslappede holdning til forbrugerskabt indhold – jf. den stramtandede reaktion på viralfilmene fra 2006 om Diet Coke+Mentos=Geyser – og frem for alt en popularitet og en styrke blandt forbrugerne. En styrke, der vel at ikke kun er at finde blandt forbrugerne.

Også blandt erhvervslivets chefer troner Coca-Cola. AdAge.com bringer Brand Power Index 2008 fra CoreBrand, der hvert år plukker 400 spidser fra 1.200 koncerner – og beder dem rangere 100 virksomheds-brands ud fra finansiel formåen, indtrykket af ledelsen og investerings-potentialet.

Ikke videre dynamisk – forstået sådan, at Coca-Cola har ligget nr. 1 hvert år siden 2004. I øvrigt med Johnson & Johnson på en lige så stabil andenplads gennem årene.

Coke-konkurrenten Pepsi er gledet fra en 4. plads i 2005 til en 18. plads i 2008 – takket være et drastisk fald i familiarity, altså fortrolighed og kendskab.

Microsoft er faret vild – budskabs-mæssigt – konkluderer CoreBrand, idet koncernen er faldet fra nr. 26 i 2005 til nr. 54 i 2008.

Mere overraskende er det, at kæledæggen Apple ligger og roder på 91. plads – men Brand Power Index er, skriver AdAge.com, ingen popularitets-konkurrence blandt forbrugere. Og en sådan står Coca-Cola også til at vinde, hvis man kigger på Facebook.

(p.s. ikke at jeg selv synes, at jeg var længe om at skrive ovenstående … men jeg har lige tjekket: Nu har Coca-Colas facebookside 3.318.061 fans.)