Codan splitter sit budget

Peter Engholm
25@mail.dk

Der kom ikke kun én vinder på bureaukonkurrencen – men det hele bliver i Omnicom-familien.

I sidste uge udpegede svenske Resume vinderen af Codan og Trygg-Hansas nordiske bureaukonkurrence. Det var BBDO. Men det var samtidig ikke hele historien. Den endelige afgørelse er truffet i denne uge, og ifølge Bureaubiz’ informationer bliver budgettet delt mellem BBDO og DDB, der er forsikringkoncernens nuværende bureau.

Codan har valgt at lade BBDO stå for alle Above the Line-aktiviteter for Codan/Trygg-Hansa i Danmark, Norge og Sverige.

Men Below the Line-aktiviteterne vil ikke tilfalde BBDO – og heller ikke selve DDB. Kilderne udpeger en konstellation af Rapp og Tribal, som ansvarlig for denne del af budgettet.

Alle bureauerne er under DDB Worldwide, men DM-bureauet Rapp er ikke selvstændigt repræsenteret i Danmark – det er til gengæld Tribal DDB, der i april sidste år blev valgt til Codans digitale bureau i Danmark. I hvilket omfang DDB-huset i Bredgade vil blive involveret i arbejdet, står ikke helt klart.

Men Codan ser dog ud til fortsat til at skulle komme i Bredgade, men nu kombineret med BBDO i St. Kongensgade, små 500 meter derfra. BBDO’s overtagelse af Codan er ikke første gang inden for det seneste, at DDB og BBDO har hugget fra hinanden. DDB vandt i december Faxe Kondi fra BBDO.

Codans kommunikationsafdeling har fortsat ingen kommentar til bureauvalget, og det har i dag ikke været muligt at træffe at træffe Codans britiske marketingchef.