Codan vælger nyt leadbureau

Peter Engholm
25@mail.dk

En omfattende bureaukonkurrence er afsluttet på både det kreative og digitale område – med valget af ét bureau. Tilbage står stadig at vælge det fremtidige dialogbureau.

For tre måneder siden tog et af Danmarks største forsikringsselskaber, Codan, hul på en bureaukonkurrence, der lagde op til et nyt bureau-setup. Konkurrencen omfattede hele tre områder; Kreativ, Digital og Dialog.

Det fremtidige bureausetup, som Hestbæk Consult har bistået i processen med, skal medvirke til at ”realisere forsikringsselskabets ambitiøse marketingplaner”, som det hedder.

Nu er to af områderne fordelt, og det blev til gevinst for Advice. Bureauet er nemlig blevet valgt som leadbureau på både det kreative og digitale område.

Tilbage for Codan står nu at vælge det fremtidige dialogbureau. På dette felt – dialog og CRM – blev Responsive valgt tilbage i marts i år, men der skal konkurreres på ny, og afgørelsen finder sted i begyndelsen af det nye år.

Om valget siger Phil Wilson-Brown, Codans direktør for strategi, marketing og kunder i Skandinavien:

”Vi har valgt Advice på grund af deres strategiske og kreative kompetencer. Advice stiller med et stærkt team, der kan medvirke til at levere de banebrydende marketingaktiviteter, vi planlægger for de kommende år.”

Advice ser – på ganske klassisk vis – frem til samarbejdet:

”Codan er et brand, som de fleste danskere kender og har en holdning til. Det gør marketingarbejdet ekstra spændende og udfordrende. Vi ser frem til en tæt relation og samarbejde med Codans team, som ikke blot er ansvarlige for salg, marketing og branding, men også driver forretningsudviklingsprocessen”, siger Ralf Lodberg, direktør og partner hos Advice.

Den aktuelle afgørelse er i øvrigt kulminationen på fem år med jævnlige pitches hos Codan, særligt om det kreative budget:

I 2008 vandt DDB budgettet i en nordisk pitch fra Kunde & Co, og forsvarede i 2010 below-the-line aktiviteter (med fokus på bl.a. digital), men tabte til gengæld above-the-line og kreativ udvikling til BBDO. I 2011 vandt DDB så above-the-line tilbage. I den aktuelle konkurrence deltog DDB ikke.

Ud over DDB har Codan i det seneste år også samarbejdet med Kunde & Co om et stort branding-projekt. Kunde & Co var da også med i konkurrencen, men blev tidligere sorteret fra. Codan har ikke oplyst noget om, hvem der har deltaget i konkurrencen – men rygter udpeger – ud over Kunde & co – både Wibroe, Duckert & Partners og Ogilvy.