Finanskrisen har fået bureauet til at satse mere på internationale kunder – og bragte det til både nær og fjern.

Co+Høgh fik en bet, da finanskrisen kostede Holmegaard livet. Reaktionen blev af den mere utraditionelle af slagsen. Nu sælger bureauet kildevand i Indien og revitaliserer shampoo i Norge.

Indisk kildevand? Endda premium?

“Indien er set stort land med mange mennesker. Der er alene 5 mio., der er rigere end noget, vi kan forestille os, og så er der 100 mio. i en velbeslået middelklasse. Det er dem, produktet er henvendt til, og som vi har tilrettelagt en kampagne for”, siger Gaute Høgh.

Men hvordan pokker finder et dansk bureau en indisk kildevands-kunde?

“Vi har tilrettelagt en omfattende kampagne for Aqua D’or, der har vakt opmærksomhed og skabt kontakten. Desuden er der nogle fælles kontaktflader omkring Red Bull. Så vi fik en henvendelse og jeg tog en tur til Indien. Vi holdt nogle møder – og så var den hjemme”, siger Gaute Høgh.

Produktet hedder Qua, stammer fra foden af Himalaya-bjergene og sælges af det indiske firma The Narang Group, der er et stort og yderst velbeslået firma med vidtstrakte aktiviteter inden for også medico og tele.

Fra Indien til Norge, hvor Orkla én gang årligt afholder en intern holdkonkurrence i produktudvikling. Via en konktakt blev Peter Kastrup-Misir, partner i Co+Høgh, blev bedt om at byde ind – og gruppen vandt. I gruppen var også en marketingdirektør fra Orkla-ejede Lilleborg, der er Norges største annoncør.

Herigennem blev Co+Høgh inviteret til en konkurrence om at redesigne Sunsilk til det norske marked.

“Vi slog flere britiske designbureauer, måske fordi det ikke kun var et spørgsmål om design, men om forretningsudvikling og om at relancere en kategori. Lige nu er der fokus på mineraler i skønhedspleje, men ingen har endnu taget dén position på hårpleje,” siger Peter Misir-Kastrup.

Sunsilk er ejet af Unilever, der har en aftale med Lilleborg på netop det norske marked. Den nye serie får navnet Sunsilk Minerals, mens den hidtidige serie fases ud.

Peter Misir-Kastrup oplyser, at kommunikationen er udviklet af et andet dansk bureau; LoweFriends. Bureauet er lead-agency på flere end 10 af Orklas mærker.

Kommentarer

Få nyhedsbrev

Tilmeld dig Bureaubiz’ ugentlige brief om bureauer, reklamefolk og marketing - og kom bedre rundt om branchen hver dag.

Tilmeld nyhedsbrev
En del af Creative Club