Co+Høgh svigtet af to kunder. Må fyre seks medarbejdere

Peter Engholm
25@mail.dk

To underskrevne kontrakter – den ene på baggrund af en vundet pitch – gav arbejde til seks personer. Og så alligevel ikke, for begge projekter blev lagt ned i sidste øjeblik.

En kontrakt, godkendt og underskrevet, er ikke nødvendigvis nok. Man skal have udført det aftalte arbejde, førend der er vished for opgaven.

Det må være den barske lære for Co+Høgh, der inden for kort tid har måttet se to projekter – for to af hinanden uafhængige kunder – lukket umiddelbart før, at arbejdet skulle gå i gang. Og dét på trods af, at alt var godkendt og underskrevet.

“Novo Nordisk skulle have implementeret det opdaterede værdigrundlag for 30.000 medarbejdere. Det var en opgave, vi havde vundet i en pitch. Men topledelsen i Novo Nordisk endte med at lægge projektet ned fra den ene dag til den anden – ikke på baggrund af det arbejde, vi havde leveret, men fordi man ønskede at løse opgaven internt,” siger Co+Høghs adm. direktør, Christoffer Back, der understreger, at bureauet og Novo Nordisk fortsat har et godt forhold til hinanden.

En lignende situation opstod med en anden kunde, som Christoffer Back ikke ønsker at nævne ved navn. Opgaven var et AFP, Advertiser Funded Programme, på nordisk plan. Også her blev projektet lagt ned, efter at kontrakten var underskrevet.

“På baggrund af disse to store projekter havde vi dels ansat nogle nye medarbejdere hen over sommeren, dels flyttet rundt internt. Det betyder nu, at vi må skille os af med i alt seks medarbejdere. Og det er utroligt trist. Det er mildt sagt ikke noget, vi på nogen måde har lyst til. Vi klarer os i øvrigt godt, men det ville ikke være at udvise økonomisk ansvarlighed, hvis vi tillod os at sidde på vores hænder efter at mistet to så store projekter,” siger Christoffer Back.

Efter fyringsrunden har Co+Høgh i omegnen af 30 medarbejdere.