Coke bruger dansk-skabt kampage til offensiv i England

Peter Engholm
25@mail.dk

Coca-Cola indtager de to første pladser foran Pepsi på det amerikanske marked, men i Storbritannien har Pepsi Max godt fat – dét skal en kampagne med DK-mærke ændre på.

Coke Zero lægger an til at hente ind på Pepsi Max på det brittiske marked. Det sker med en større offensiv med tv som spydspids.

Reklamefilmen har haft brittisk premiere i denne uge, men den er i mere end én forstand velkendt af danskere, dels fordi den har kørt længe på danske reklamekanaler, dels fordi den er skabt af Grey København.

Det er filmen om manden, der har spillet fodbold med vennerne – og med et kald fra sin date bliver klar over, at han er ved at brænde hende af. En slurk Zero, og et SWAT-team dukker op og redder manden – og daten fra at komme på bedre tanker.

Brandrepublic fortæller, at Coke Zero har en markedsandel på 3,3 pct. mod Pepsi Max’ 10,9 pct. I 2009 blev der ifølge The Nielsen Company spenderet godt 50 mio. kr. på Coke Zero-markedsføringen – et budget, der skrumpede til 13 mio. kr. sidste år.