Af Peter Engholm 25@mail.dk

Nyt Syn sender kundernes gamle briller til Afrika. Det blev til filmen om Arne, der tager en krokodille for at at være sin hund. Og det blev til en fast kunde for AarhusKontoret.

Nyt Syn har igennem en årrække taget imod kundernes aflagte briller for at give dem videre til værdigt trængende i Afrika. Eneste ulempe ved dette projektet er, at det har været lige lovlig stilfærdigt.

Sådan var holdningen hos AarhusKontoret, der gerne ville give fortællingen liv.

“Flere gange om året er Nyt Syn i Afrika med briller, og det gør en forskel dernede – og det adskiller også Nyt Syn fra de øvrige optikerkæder. Vi ville gerne fortælle historien med en film, men der var ikke resssourcer til det på Nyt Syns marketingplan for 2009 – men vi producerede filmen og lagde den på YouTube, fordi den var så fed, at den skulle leve med det samme,” siger Anders Tranæs, adm. direktør på AarhusKontoret.

De tre nærsynede savanne-mænd får i filmen øje på en krokodille, som to af dem tror er Arnes hund, som er vendt hjem – en farlig fejltagelse.

“Ideen var supergod, men vi sagde til bureauerne – AarhusKontoret og M2 Film – at dén kunne de godt glemme. Der var ikke penge til det. Men de blev ved, og kom med en så attraktiv pris, at vi ikke kunne sige nej. Og så fik vi afprøvet de digitale kanaler,” siger Charlotte Mikkelsen, marketingchef i Nyt Syn.

I et halvt år levede Arne og hans “hund” et viralt liv, men fra nytår har tingene ændret sig: Den 62 sekunder lange film er nu på tv, og AarhusKontoret er nu formelt leadbureau for Nyt Syn.

“Vi har øget budgettet en smule, men nok så væsentligt har vi flyttet rundt på tingene, så vi eksempelvis ikke længere distribuerer adresseløse kataloger, men i stedet har onlinemagasiner og er på tv. Både med den lange film, som vi vil køre hele året, og forkortede film, der har et taktisk budskab,” siger Charlotte Mikkelsen.

Med AarhusKontoret som fast samarbejdspartner er det samtidig et farvel til IB&Co.

“Vi lægger vores markedsføring hos Aarhuskontoret – ikke fordi vi skal samle det hele hos et enkelt bureau, men fordi Aarhuskontoret har den kant, vi længe har været på udkig efter. Selv om vi bruger mange penge på markedsføring, så bruger vi ikke nær så meget som vores konkurrenter. Så hvis man skal høre os i koret, er vi nødt til at synge lidt skævt/falsk. Vi har været hos IB&Co i 10 år – vi har været tro og godt tilfredse med samarbejdet, men der skulle ske noget nyt,” siger Charlotte Mikkelsen.

Samarbejdet med Aarhuskontoret omfatter en digital udgave af magasinet LOOK samt al øvrig print-, online- og tv-kommunikation. Det IB&Co-ejede Co3 er udførende webbureau.

Her er filmen fra savannen.

Kommentarer

Få nyhedsbrev

Tilmeld dig Bureaubiz’ ugentlige brief om bureauer, reklamefolk og marketing - og kom bedre rundt om branchen hver dag.

Tilmeld nyhedsbrev
En del af Creative Club