Coop genvælger Republica

Finn Graversen
fg@kabelmail.dk

Danmarks formentlig største aftale om produktion af tilbudsaviser er blevet indgået mellem Coop og Republica.

I Jylland spreder Dansk Supermarked produktionen af sine tilbudsaviser ud på primært to bureauer, mens Coop har valgt at samle dem hos primært et bureau.

Derfor er det formentlig Danmarks største aftale om tilbudsaviser, som netop er blevet indgået. Den gælder aviserne fra Kvickly, SuperBrugsen, Fakta og Irma i 2011 og 2012.

Der er tale om en forlængelse – men man skal ikke tro, at den kom af sig selv.

“Der er selvfølgelig stillet en række krav, som vi har skullet leve op til for at få forlænget aftalen. Man kan godt sige, at Coop ville have mere for pengene,” siger Republicas adm. dir., Kenneth Pedersen og fortsætter:

“De øgede krav ligger dog fint i forlængelse af et lean-projekt, som vi har gennemført i 2010 sammen med Coop. Det har både fokuseret på processer og på rollefordelingen mellem os og Coop. Dertil kommer, at vi har investeret i udvikling af nye kompetencer, så vi samlet har kunnet leve op til forventningen om mere for pengene.”

“Når en leverandør ønsker at investere i samarbejdet med Coop, så er vi parate til at indgå aftaler, der er til glæde for begge parter. Det har Republica gjort gennem effektiviseringer af arbejdsgangene og gennem udvikling af nye værktøjer og kompetencer. Vi ser frem til at fortsætte det strategiske samarbejde med Republica,” siger koncerndirektør Jan Madsen, Coop.

Coop og Republica har samme ejer i skikkelse af FDB, men det har ingen rolle spillet, understreger Kenneth Pedersen.

“FDB blander sig ikke i samhandlen mellem datterselskaber. Coop står helt frit til at vælge de leverandører, de måtte ønske, og f.eks. ligger Dagli’Brugsens tilbudsaviser hos SP3. Så vi får ikke noget forærende,” siger Kenneth Pedersen.