Coop har problemer med Kvickly

Pia Osbæck
pia@bureaubiz.dk

Brancheklip: Kvickly er den kæde, der er hårdest ramt hos Coop. Konceptudvikling og fortsat investering i kunder skal gøre Kvickly mere attraktiv over for kunderne.

Udenlandske e-butikker presser dagligvarebutikkernes salg af elektronik og dagligvaresalget presses af discountbutikker.

Også Kvickly er ramt af dette og er den kæde i Coop – der desuden udgør Fakta, Superbrugsen, Dagli’Brugsen og Irma – der er hårdest ramt.

”Vi arbejder på en konceptudvikling i Kvickly, som vil betyde, at det fremover er vækstvaregrupper, vi placerer i butikken”, siger Jesper Lien, topchef i Coop, til Berlingske i forbindelse med præsentation af Coops årsregnskab, der viste en vækst i salget til små 45 mia. kr. men er markant fald i overskuddet til lidt over 400 mio. kr.

De hårdt pressede varegrupper i Kvickly er film, musik, spil og fjernsyn, men hvad der skal i stedet, vil Jesper Lien ikke ud med. Kun at erstatningen både bliver food og non-food.

Ydermere fortæller Jesper Lien, at der vil blive investeret i kunderne:

”Vi kommer til at investere i, at vores kunder i vores fordelsprogram også i 2013 får de samme gode priser som i 2012. Tilmed kommer vi til at lægge en betydelig investering i Irmatorvet.dk og jeg kan sige, at investeringerne i vores butiksnet kommer til at ligge på et uændret højt niveau”, siger han til Berlingske (Berlingske Business, p. 3).