Coop lancerer standpunkts markedsføring

Finn Graversen
fg@kabelmail.dk

En helsides annonce i søndagsaviserne – men ingen mulighed for at hente mere information – f.eks. på en hjemmeside. Hvad er meningen?

Søndagsaviserne rummede en helsides annonce, der var et manifest og som samtidig lancerede begrebet Coop & Co.

Men hvis nogen troede, at dette var oplæg til en større kampagne, så tager de fejl. Det er en helt anden type markedsføring, Coop her har kastet sig over. Faktisk vil Carina Neergaard, der er ansvarlig for Coops overordnede branding, ikke tale om “markedsføring som sådan”.

“Det er et initiativ, der tager sigte på at øge kvaliteten i de danske køkkener – et initiativ, der ligger fint i forlængelse af, at vores nye koncernchef, Peter Høgsted har sagt, at danskerne lever for kedeligt,” siger Carina Neergaard.

På onsdag sætter Coop på en konference de første konkrete handlinger bag disse visioner, som Peter Høgsted har udstukket. Målet er kort sagt at gøre op med en detailhandel, som med direktørens ord er kedelig og fantasiløs og kun fokuserer på pris.

Annoncen er tekstbaseret, og under overskriften “Kan man finde Kærligheden i et supermarked” siges det bl.a.:

“I Coop har vi en vision om at sætte det gode måltid, den gode vare og de gode valg på dagsordenen og gennem initiativet Coop & Co skabe debat om danskernes madkultur.”

Lanceringen af begrebet “Coop & Co – sammen om bedre mad” er i sagens natur en form for markedsføring. Men at det ikke er oplæg til blot en kampagne illustreres f.eks. af, at annoncen faktisk ikke følges nævneværdigt op. Den henviser f.eks. ikke til en hjemmeside, hvor man kan læse mere.

“Annoncen er i højere grad et oplæg til konferencen på onsdag, hvor vi samler en lang række mennesker inden for politik, forbrugere, NGO’ere og producenter. For os er dette mere et standpunkt end det er markedsføring – og vi ved godt, at det ikke er noget vi kan gøre alene,” siger Carina Neergaard og fortsætter:

“Annoncen er et manifest og ikke et oplæg til en større kampagne. Der vil komme markedsføring – men det bliver mere i form af at lancere konkrete initiativer og vil ske fra sag til sag. F.eks. kommer vi snart med et Facebook-initiativ.”

Annoncen er lavet af Ocean, der er Coops corporate bureau. Advice arbejder også på corporate niveau – men her handler det om medlemsprogrammet.