Af Peter Engholm 25@mail.dk

At engagere danskerne i velgørenhedsarbejde kan kræve ”nye og anderledes veje”, og dem har Coop og Røde Kors planer om at følge i et nyt samarbejde.

Ambitionerne fejler bestemt intet i det strategisk samarbejde, som Coop og Røde Kors har indgået. Samarbejdet om at sætte kræfter bag en humanitær indsats skal nemlig udvikle sig innovativt og gå nye veje.

Således præsenteres den fem-årige samarbejde, som dog også indeholder en række mere klassiske aktiviteter i form af traditionel fundraising og flaskepant – om end flaskepant-knappen nu integreres i en større sammenhæng.

Den egentlige premiere på samarbejdet bliver Danmarks største tøjindsamlingskampagne ”Smid tøjet Danmark”, der kulminerer med en stort anlagt kampagne og live show på TV 2 lørdag den 9. maj i år.

Nytænkningen består bl.a. i, at Coop bakker op med alle sine godt 1.200 butikker. – hvilket ikke er set før. I ugen op til showet indsamles der her brugt tøj – suppleret med Røde Kors’ egne 230 butikker. Og således må kampagnen siges at være landsdækkende.

Andre nye elementer vil være at bruge butikkerne – der ofte har åbent alle ugens syv dage – som banker i forbindelse med indsamlinger samt at forkorte kædernes reaktionstid i forbindelse med katostrofer.

”Vi ser frem til at samarbejde med Røde Kors. Den langsigtede aftale giver os mulighed for at afprøve helt nye og anderledes måder at bidrage til velgørenhed på, og via vores forretning og infrastruktur kan vi gå nye veje for at involvere og engagere danskerne og vores medarbejdere i den gode sag,” siger administrerende direktør, Peter Høgsted, Coop.

Han suppleres af Røde Kors’ generalsekretær Anders Ladekarl:

”Vi er rigtig stolte over, at vi får chancen for at gøre det humanitære hjælpearbejde til en nærværende og naturlig en del af danskernes hverdag gennem Coops store butiksnetværk. For os er samarbejde med virksomheder en del af løsningen på de store opgaver, vi skal løfte, både her og ude i verden. Danskerne vil gerne hjælpe andre og give til dem, der har behov for hjælp. Sammen med Coop kan vi gøre det lettere at bidrage til og dermed muliggøre hjælpearbejdet.”

Kommentarer

Få nyhedsbrev

Tilmeld dig Bureaubiz’ ugentlige brief om bureauer, reklamefolk og marketing - og kom bedre rundt om branchen hver dag.

Tilmeld nyhedsbrev
En del af Creative Club