Af Peter Engholm 25@mail.dk

Digital og integreret har været branchens nøgleord, men ikke i årets Creative Circle Award. Her er det især bureauernes enkeltstående arbejder, frem for integrerede løsninger, der træder frem.

I fredags mødtes den største forsamling kreative jurymedlemmer herhjemme. Og der var arbejde til alle – og overblik til resten, for med ca. 600 indsendte arbejder fordelt på 39 kategorier inden for reklame, digital og design giver Creative Circle et godt vue over dansk kreativitet anno 2009.

David Asmussen, bestyrelsesmedlem i Creative Circle, har samlet indtryk – på egen hånd og via juryformændende – og flere tendenser træder klart frem:

“Design har langt færre indsendelser, fordi designbureauerne er stærkt selektive. Det ser vi så på niveauet, der er højt blandt de indsendte. Det samme gør sig ikke gældende i digital: Godt nok er der også færre indsendelser, fordi der vælges omhyggeligt ud. Men man kan diskutere, hvor højt niveauet er på dette felt. Digital har i al fald små shortlister,” siger David Asmussen.

Juryerne kunne konstatere, at nære naboer som Sverige og Norge ganske enkelt står stærkere, når det gælder digital advertising. Til gengæld kan der skimtes lyspunkter på området, nemlig den næste generation:

“De unge i YCCA demonstrerede, at deres niveau er konkurrencedygtigt. En trededel af arbejderne var på højt niveau og kan sammenlignes med dét, vi ser på Young Lions i Cannes,” siger David Asmussen.

Digital har i flere ord været et nøgleord i bureaubranchen … sammen med interegrede løsninger inden for reklame. Men også på dét felt skiller årets Creative Circle sig ud:

“Du vil sikkert tilskrive det krisen, men vi kan under alle omstændigheder se, at store kunder med kampagner på tværs af kanaler er afløst af mindre kunder, der viser mere mod i flere, enkeltstående kanaler. Det er mere fragmenteret – uden at det nødvendigvis er gået ud over det kreative niveau. Nu er der mere fokus på det enkelte job end på det kampagnebaserede og integrerede, der stort set ikke er til stede. Det giver så bureauerne mulighed for – gennem enkeltarbejder – at vise den kreative muskel mere tydeligt. Den spiller en større rolle end tidligere,” siger David Asmussen.

At der er indsendt langt flere enkeltjob, ses også i håndværkskategorierne, hvor foto og AD er mere end dobbelt så store som sidste år. Men juryerne har hævet barren, og derfor ender man med shortlister, der i størrelse matcher sidste års.

Det fragmenterede billede ses også i andre kategorier, hvor udviklingen går så stærkt, at den helt kan erodere en kategori. Outdoor, Special Built, var skabt på et behov, der nu ikke længere er til stede.

Commercials, Other Screens er en kategori, der er fragmenteret internt, fordi den dækker alt det, der ikke har været på tv og i biograf: Mobil, twitter, internet m.m. Og de mange kanaler gør det svært at sammenligne arbejderne indbyrdes.

“Juryen blev nødt til at vurdere arbejderne individuelt: Hvordan er den specifikke opgave løst – på denne specifikke platform. Det giver nogle udfordringer, men det er samtidig den kategori, vi forventer os mest af,” siger David Asmussen.

Creative Circle Award 2010 uddeles fredag den 7. maj i Vega, København.

Kommentarer

Få nyhedsbrev

Tilmeld dig Bureaubiz’ ugentlige brief om bureauer, reklamefolk og marketing - og kom bedre rundt om branchen hver dag.

Tilmeld nyhedsbrev
En del af Creative Club