Creative Circle Award udvider med seks priser

Peter Engholm
25@mail.dk

Prisen har i forvejen mange kategorier. Nu kommer der flere – bl.a. Branded Content, som dukker op to steder, mens Rebrand Identity er ny i Design-kategorien. Helt nye kategorier bliver DM og PR.

Creative Circle Award justerer, destillerer og optimerer. Igen. Som oftest har det medført flere kategorier, og denne gang er ingen undtagelse – en enkelt skæres væk, mens seks nye kommer til, og en eksisterende splittes op i to.

Helt nye kategorier er PR og Direct – sidstnævnte vil få to underkategorier i form af “Loyalty” og “Acquisition”.

I er klar over, at der allerede er DM-dagen og den nye PR-tigeren …

“Ja, og Creative Circle har udarbejdet – og vil løbende udvikle – de nye kategorier i samarbejde med og i respekt for hhv. DM- og PR-branchen, og bliver derfor en pendant mere end en konkurrent til de eksisterende konkurrencer,” siger David Asmussen, Advertising ansvarlig i Creative Circle. 

Han tilføjer:

”CCA bedømmer ud fra andre præmisser, nemlig originalitet og innovation på linje med vores øvrige kategorier til CCA og på linje med Cannes Lions og D&AD. Og når vi ser niveauet i eksempelvis Cannes, så tror vi, at der er en del spændende arbejder, der bliver forbigået i Danmark, alene fordi der ikke er den rette kategori eller rette bedømmelses kriterier til stede. Creative Circle fremhæver PR-kategorien som en bredere pris end PR-Tigeren, der forudsætter, at der har været et PR-bureau involveret i arbejdet.”

”En del af bureauernes arbejde i dag er i højere grad defineret som PR-events, PR-historier og andre aktiviteter, der alene er skabt for at få PR. Der er fremragende arbejde derude, som vi i CCA synes skal hyldes,” siger David Asmussen.

I både Digital og Advertising er Branded Content kommet til. Her forklarer Anders Wik, digital ansvarlig i Creative Circle:

”Markedet har ændret sig igen, og derfor vil det nok overraske de færreste, at Branded Content dukker op som kategori. Det er allerede debatteret en del, hvad der er Branded Content, og vores indsendelseskriterier er derfor defineret på en måde, så kategorien rummer alt fra ”Moderne Mama” – kogebogen og tv showet med de italienske mødre, over Macy’s – Yes Virginia til Bærfolkets Børnebøger.”

Creative Circle har defineret Branded Content som ”Indhold eller underholdning betalt af en annoncør med det formål at opbygge eller understøtte et brands forretningsmæssige mål. Indhold, der involverer seeren eller brugeren i brandets budskaber på platformens præmis i stedet for at bruge traditionelle reklamemetoder, og via involveringen øger den positive opfattelse af mærket bag indholdet eller forståelsen af budskabet”.

Arbejder indsendt i Branded Content kan ikke indsendes i andre kategorier. Undtagelsen er kategorien Branded Tools & Service, hvor samme arbejde godt må indsendes i andre kategorier.

En anden ny kategori er Rebrand Identity i Design, som introduceres for at imødegå de udfordringer, der har været med at bedømme virksomheders identitetsdesign op mod rebrand-projekter for store kendte brands.

”Der er en del virksomheder, hvis brands decideret er blevet repositioneret via deres nye design – disse projekter skal vi være i stand til at identificere og hylde på samme måde og niveau som de internationale awardshows,” siger Jesper von Wieding, design ansvarlig i Creative Circle.

Craft kategorien justeres med en opdeling Photography Stills og Film, så juryen ikke længere skal vurdere enkelt fotos op mod filmklip. Og sluttelig forsvinder bannerkategorien Display advertising fra Digital efter mange år med få indsendelser.

Der er ca. 45 kategorier i forvejen – det flabede spørgsmål er, om CCA behøver flere …

”Og det flabede svar er, at vi ikke kigger på antallet af kategorier, men på relevansen af dem – på tværs af brancher. Så længe vi kan se et behov for at fastholde eller øge fokus på originalitet og innovation inden for en kategori, så har vi den med – i det omfang, vi er i stand til det som frivillig forening,” siger David Asmussen.

Indsendelsesdeadline til Creative Circle Award er den 31. januar 2014. Følg løbende med i Creative Circle på Facebook.