Creative Circle Award ryster kategori-posen

Emil Nørlund
emil@bureaubiz.dk

For bedre at kunne identificere branchens bedste arbejder, opretter Creative Circle Award nye kategorier og justerer gamle. Læs alle ændringerne her.

I år fejrer Creative Circle Award (CCA) 10 års jubilæum – og igen i år justerer CCA sine kategorier for fortsat at kunne identificere og hylde de bedste kreative arbejder.

Formand for Creative Circle, Dorte Nielsen, fortæller:

”Markedet ændrer sig markant for tiden. Derfor skal Creative Circle justere, trimme eller udvide igen i år. Når vi ser niveauet i eksempelvis Cannes, så tror vi der er en del spændende arbejder, der bliver forbigået i Danmark alene fordi der ikke er den rette kategori eller de rette bedømmelses-kriterier til stede. Det er ambitionen, at de nye justeringer kan dæmme op for det.”


CCA formand Dorte Nielsen er glad for de nye kategori-tiltag, som ifølge hende vil bidrage til, at flere gode danske kreative arbejder vil få sin retmæssige anderkendelse.

De nye kategorier

Design: I år bliver design kategorien Rebrand Identity til to kategorier: Rebrand – Corporate Identity og Rebrand – Small Business Identity.

Advertising: I advertising kommer den nye kategori Social Media Singles.

”Denne kategori skal sikre at enkeltarbejder, som vi ser mange af på de sociale medier, ikke skal slås med de store Social- og Content-kampagner, der er i stærk vækst,” fortæller Dorte Nielsen.

Film: CCA’s film-kategorier udvides, så juryen skal forholde sig til hvilke medier filmene er afviklet på. Derfor introduceres: Film – Shareable Content og Film – Branded Content.

Outdoor: Ifølge Dorte Nielsen har almindelige Outdoor plakater mm. tabt til Special Built Outdoor, hvilket er baggrunden for, at de nu deles i to kategorier.

Craft: For craft-kategoriernes vedkommende er Motion Graphics blevet delt op i henholdsvis Animation og Visual Effects.

Digital: De digitale kategorier er uændrede, med enkelte undtagelse hvor beskrivelser er rettet til.

Dorte Nielsen, fortæller:

”Sidste år blev de digitale kategorier møjsommeligt gennemgået, beskrivelser blev rettet til og flere nye kategorier blev tilføjet. De mange tilpasninger blev modtaget godt af både jury og indsendere, og vi så at vindere og nominerede sidste år var ægte, digitale projekter. Vi har derfor valgt at fortsætte i samme spor i år”.

Direct: Ifølge Dorte Nielsen har de relativt nye Direct kategorier fungeret rigtigt godt og CCA-Juryen har være været tilfreds med de indsendte arbejder og kategorierne. Derfor er der ingen ændringer i Loyalty, Acquisition samt Cross Channel og Data Driven.

Derudover genindføres Selfpromotional. Det bliver den som en fælles kategori, der dækker alle kompetencerne, Direct, Design, Advertising og Digital.

Alle kategorierne og deres indsendelses kriterier ligger klar på Creativecircle.dk, med en indsendelses-deadline der hedder den 15. februar.

Ny side, nye funktioner
Åbningen for indsendelser til årets CCA skete i fredags på awardens hjemmeside, der ligesom kategorierne også har fået en opdaterende overhaling.

Om den opdaterede side fortæller Dorte Nielsen:

”Der er kommet et rigtig sejt link-up mellem de kreative arbejder, vores bibliotek og de personlige profiler, som man som noget helt nyt kan oprette. Vi har fået en masse nye ting på vores side, og det trængte vi til.”

”Fremragende kreativt arbejde skal identificeres, vurderes og hyldes. Og det har vi – med vores nye tiltag – lagt os i selen for at fortsætte med, slutter Dorte Nielsen.