Creative Circle: Fremgang i indsendelser trods award-kritik

Emil Nørlund
emil@bureaubiz.dk

Creative Circle Award har fremgang i indsendelser i forhold til sidste år. Bureaubiz har talt med awardens juryformand om årets høst i en tid hvor branchens awardsshows generelt er i skudlinjen.

776. Det tal får man, hvis man plusser årets Creative Circle Awards-indsendelser i henholdsvis advertising (499), digital (142), design (78) og direct (44).

Deadline for indsendelser til årets CCA var den 15. februar og antallet af indsendelser afslører en award, der er i fremgang i forhold til sidste og forrige år.

Denne fremgang sker på trods af, at awards på det seneste er blevet skudsmål for kritik fra flere fronter. B.la. af ekspert i kommunikationsstrategi Jesper Andersen.

Branchepriser har et troværdighedsproblem

Vi har fanget David Asmussen, der er næstformand og juryansvarlig i Creative Circle, for en kommentar på årets indsendelser.

Vi befinder os i en tid, hvor kritiske røster sætter spørgsmålstegn ved eksistensberettigelsen af de mange branche-awards. Det til trods oplever I for andet år i træk en stigning. Hvad skyldes det?

”Først og fremmest glæder jeg mig over, at der er så stor opbakning til CCA. For vi er bestemt bevidste om, at der hele tiden er debat om award shows, og nogle mener, at man skal man prioritere visse awards fremfor andre.”

Så hvorfor tror du, at I ikke oplever et fald – men bliver prioriteret?

”Jeg tror, at juryens sammensætning betyder en stor del i forhold til tilslutningen til CCA. Hos os er der ingen vennetjenester eller kunderelationer, der spiller ind, da vi muligvis har den mest uafhængige jury ud af alle branchens awards.”


David Asmussen mener, at CCA’s jury er en afgørende faktor for, at det er et award show som bureauerne til stadighed prioriterer.

Hvordan det?

”Siden 2007 har vi opbygget et elektronisk system, hvor alle kreative prisuddelinger overvåges, og alle resultater samles i en database, hvorfra vi kan se hvem der leverer. På den måde er CCA-juryen baseret på et meritokrati, hvilket sikrer, at vores jury består af de uomtvisteligt bedste kreative i branchen, og at fagligheden i CCA-juryen ikke kan drages i tvivl.”

Er det et problem hos andre awards?

”De andre awards har andre principper, kategorier og jury-sammensætninger og derfor er det svært at sammenligne og udtale mig om dem. Men Creative Circle er jo en forening drevet af kreative med det formål at højne det kreative niveau i Danmark. Derfor fokuserer den på innovation og nytænkning, inspiration om man vil. Man skal ikke være medlem af en forening for at kunne sende ind og hele afstemningsforløbet er hemmeligt. Det sikrer, at de arbejder der hyldes, er arbejder vi kan lære noget af. Noget der motiverer og inspirerer, og det tror jeg gør netop CCA så levedygtig.”

Er der andre aspekter der påvirker det høje antal indsendelser?

”Indsendelsesstørrelsen afspejler også, at det går bedre for branchen. Det er dog ikke nødvendigvis et billede på, at bureauerne har lavet bedre arbejde end foregående år. Typisk bliver der ikke uddelt flere statuetter bare fordi der er flere indsendte arbejder. Jeg tror at vi havde slået rekord i år, hvis ikke det var fordi vi har justeret vores regler så vi undgår gengangere på tværs af kategorierne.”

For tiden er der mange bureaufolk, der forkynder budskabet, at kreativitet er konge. Tror du, at det kan have en afsmittende effekt i forhold til at CCA, der belønner kreative arbejder, oplever medvind trods generel award-modvind?

”Kreativitet og innovation er ubetinget det der driver branchen fremad. Det er der ikke noget nyt i. Og jeg ser ikke en debat om awardshows som modvind. Jeg ser det som positivt, at man diskuterer hvad der er godt for branchen, hvad der peger fremad, og hvad vi kan undvære.”

Hvis vi kigger på de konkrete input. Er der så noget, der overrasker dig i år i forhold til de indsendte arbejder?

”Hvis der er noget, der kommer som en overraskelse, er det at vi har fået hele 37 indsendelser i den nye kategori Social-media-singles. Jeg ved dog kun hvor mange indsendelser, der er kommet ind, ikke hvad der er kommet ind. Det er naturligvis sværere at lave en god kampagne end en one-off, som kategorien lægger op til, men formatet åbner samtidig op for andre nye muligheder. Så jeg glæder mig meget til se, hvad kategorien indeholder. Jeg håber arbejderne kan det samme som print/outdoor i sin tid kunne.”

Indsendelser til CCA de sidste 3 år:

2018: 776
2017: 708
2016: 625

Creative Circle Awards afholdes i år fredag den 25. maj.