Begynderens intro til Metaverset

Peter Engholm,
journalist

Byggeklodser ligger klar til internettets næste udviklingstrin, Metaverset. Det åbner for helt nye oplevelser mellem brands og forbrugere, og bureauer kan allerede høste konkurrencemæssige fordele, mener Metas bureauansvarlige rådgiver.

The Metaverse lyder som titlen på en sci-fi roman, men er blot næste naturlige udviklingstrin for internettet. Indtil i dag har den digitale oplevelse været via skærmen, altså todimensionel. Med metaverset er visionen, at oplevelsen bliver omsluttende. Brugerne kan enten træde ind i en virtuel verden eller bringe virtuelle elementer ud i den fysiske verden, som dermed får et nyt lag lagt på.

Mange af byggeklodserne er her allerede, og vi begynder at se de første tiltag fra brands – også herhjemme – der vil udforske mulighederne i metaverset. Derfor giver det god mening for brands og bureauer at begynde at forholde sig aktivt til, hvilke oplevelser de vil skabe for forbrugerne.

Det mener Rune Seebach, der er agency partner hos Meta. Han siger:

”Metaverset er netop nu på toppen af en hype-cyklus – noget, alle har hørt om, og mange taler om, men som færre ved, hvad dækker over. Og hvordan skal vi forholde os, når vi går mod denne fordybelse – en immersive oplevelse? Det giver i al fald interessante perspektiver for marketing, der i sin kerne handler om at skabe oplevelser, der ændrer målgruppens opfattelse af brandet.”

Langt tilløb? Ikke tilrådeligt
Et par væsentlige grundelementer henimod 3D vil være virtual reality og augmented reality. Disse teknologier giver brugeren adgang til en virtuel oplevelse, Rune Seebach giver disse eksempler:

”Som når du tager dit Quest headset på og går en tur i en virtuel udgave af Louvre, så du ved, hvordan du kommer til Mona Lisa, når du besøger museet i ferien. Eller trækker et virtuelt lag ud på din fysiske oplevelse, med f.eks. Bolias augmented reality app, når du vil se, hvordan en ny gulvlampe tager sig ud i din stue. Teknologierne er her i dag og kan bruges til at skabe nye oplevelser til brugerne.”

Han understreger, at der netop nu er tale om en bevægelse hen mod metaverset, og at noget, der ligner en målstreg, ikke er i sigte endnu:

”Du kan sammenligne metaverset med dengang, folks adgang til internet var via telefon-modem, eller da det mobile internet bestod af email på din Nokia. De næste 10 år vil bringe mange ændringer, før vi har realiseret visionen om The Metaverse,” siger Rune Seebach.

Så kan brands og bureauer tage et langt tilløb – og måske også en kaffepause inden da?

”Det vil jeg ikke råde dem til. Det svarer lidt til de virksomheder, der skeptisk spurgte sig selv, om de nu virkelig skulle investere i en mobil tilstedeværelse i slutningen af 00’erne. Var mobilen kritisk for internettet dengang? Nej. Er mobilen den primære adgang til internettet i dag? Ja,” siger Rune Seebach og uddyber:

”Når flere brands og bureauer allerede nu opbygger erfaring med metavers-teknologien, så må anbefalingen være, at man spørger sig selv: Hvordan vi kan bruge metavers-teknologier som AR og VR til at bygge værdiskabende oplevelser for vores kunder?”

Siger du ikke bare det, fordi Meta – der før hed Facebook – satser på metaverset?

”Nej, metaverset er ikke noget, der bygges af en enkel virksomhed eller styres centralt. Ligesom internettet ikke udvikles af en enkelt organisation, så bliver metaverset skabt af mange forskellige aktører – bl.a. inden for oplevelser og streaming – hvor Meta er en af dem. Vi vil dog gerne være den partner, der hjælper dig med at udforske fremtidens muligheder.” siger Rune Seebach og tilføjer:

”Meta er i dag en teknologivirksomhed, der – som medskaber – søger at forløse metaversets potentiale. Dette ser du bl.a. ved vores VR Hardware Meta Quest, hvor du kan opleve virtual reality, Horizon Worlds, hvor du selv kan bygge virtuelle verdener, eller Spark AR, som lader dig bygge Augmented Reality-effekter.”

Hvad er det, bureauerne kan gøre lige nu?

”Der er mange muligheder, for metaverset appellerer til mange forskellige bureautyper og til bureauernes rolle som rådgiver. Interessen for at afdække, hvordan metaverse-teknologien kan hjælpe os med at overkomme de begrænsninger, vi har i den fysiske virkelighed, er steget voldsomt bare de seneste par år. Vi har set koncerter med over 10 mio. deltagere i virtual reality, fjern-arbejde faciliteret af virtuelle møderum, virtuelle konferencer osv.” siger Rune Seebach og tilføjer:

”Herhjemme så vi f.eks. hvordan et samarbejde mellem Audi og FCK, gav deres potentielle kunder en mulighed for, virtuelt, at side med på spillerbænken i Parken og derfra opleve en fodbold kamp som en live 3D-oplevelse via et virtual reality headset. Det er et stærkt eksempel på brands, der demonstrerer, at de er i det digitale førerfelt, og samtidig de leverer en værdiskabende kundeoplevelse til målgruppen”

Creative Club afholder gå-hjem møder om metaverset i hhv. Aarhus den 30. august og i København den 1. september, hvor Rune Seebach bl.a. vil komme ind på de brandingmuligheder, der er på Meta-platformen.