Af peng

Der er kø foran elevatorerne i den københavnske Metro, men 4 ud af 5 elevator-brugere kunne snildt tage (rulle)trappen. Metroselskabet har bedt sit digitalbureau om at luge ud i køen.

Elevatorerne i Metroen i København er blandt de mest benyttede i landet – primært af passagerer med ”fuldt funktionsdygtigt bentøj”, som en pressemeddelelse formulerer det.

Tal fra Metroen viser faktisk, at op mod 80 pct. af de personer, der bruger elevatorerne, godt kunne tage trappen i stedet. Det fører til kø-dannelse og besvær for de egentligt trængende: Gangbesværede og passagerer med barnevogne eller cykler – samt øgede vedligeholdelsesomkostninger for selskabet.

Derfor sætter Metroen nu fokus på, hvad der er god elevatorstil – nemlig at overlade pladsen til dem, der reelt har et behov. Det sker via en kampagne, der foldes ud på Metrostationerne i november måned – en kampagne, der er udviklet af Creuna, som Metroen i forvejen samarbejder med via en række digitale løsninger.

Midlet er ikke pisk, men et klap på skulderen til dem, der lader mor og far med barnevognen eller den ældre passager få adgang til elevatoren. På perronerne kan passagerer bl.a. hinke sig frem til svaret om, hvorvidt de bør tage trappen eller ej.

”Vi tror ikke på løftede pegefingre, men vil hellere skabe en positiv stemning på stationerne. Og vi er godt klar over, at det er svært at ændre folks vaner. Men det handler lige så meget om at gøre folk bevidste. Og kan vi få bare et par procent fra elevatorerne og over på trappen, så vil det gøre en forskel,” siger Ingrid Liboriussen, der er kommunikationsmedarbejder i Metroselskabet.

Kommentarer

Få nyhedsbrev

Tilmeld dig Bureaubiz’ ugentlige brief om bureauer, reklamefolk og marketing - og kom bedre rundt om branchen hver dag.

Tilmeld nyhedsbrev
En del af Creative Club