Af Finn Graversen fg@kabelmail.dk

Creuna Danmark tjente 28 mio. kr. mere i 2010. Men det er Creuna i Norge, der er vokset mest i aktivitet.

Det lykkedes kun næsten for Creuna at fjerne sidste års minus på bundlinjen. Men det var så tæt på, det kunne lade sig gøre: et minus på 35 mio. kr. i 2009 blev til et minus på blot 0,037 mio. i 2010.

Creuna er et norsk-ejet men dansk registreret bureau – og med flest aktiviteter i Danmark. I hvert fald indtil nu. For Creuna Norge nærmer sig hastigt.

På bundlinjen er den danske gren af selskabet dog dominerende. I 2009, da Creuna Danmark udgjorde mere end 80 pct. af underskuddet på 35 mio. kr. – og i 2010, hvor Creuna Danmark har præsteret den klart største fremgang på bundlinjen.

Bureauet har forbedret sit resultat fra et minus på 29 mio. til et minus lidt under en million. Forbedringen er opnået ved at skære hårdt til. Omsætningen er steget marginalt fra 102 til 103 mio. kr.

Til gengæld kom Creuna Norge ud af året med markant fremgang. Omsætningen steg fra 85 til 97 mio. kr., og overskuddet blev mere end fordoblet til et plus på 5,7 mio. kr.

Også de svenske Creuna-folk havde fart på. Omsætningen steg fra 51 til 69 mio. kr. og et lille underskud på 0,025 mio. blev vendt til et overskud på 3,9 mio. kr.

Men efter at have lagt hele koncernen sammen blev facit en flot fremgang i bruttoavancen – og et kraftigt forbedret resultat – men altså ikke helt nok til at komme i plus på den primære drift.

Af årsberetningen fremgår, at bureauet i 1. kvartal tjente 4 mio. kr. Det er lidt bedre end sidste år, hvor man tjente 2,9 mio. kr. i 1. kvartal.

Nøgletal for Creuna A/S

  • Bruttoavance 219,943 mio. kr. +9,6 pct.
  • Bruttoavance pr. medarbejder 788.326 kr. +14,7 pct.
  • Lønandel 76,8 (84,7)
  • Resultat af primær drift -0,037 mio. kr. +99,9 pct.

Kommentarer

  1. Overskud i Norge, overskud i Sverige og samlet underskud – ja det kan jo godt forklare hvorfor den danske direktør blev fyret.

  2. @Robert B. Det er på ingen måder et skidt resultat, hvis man kender en lille smule til den turn-around, Creunas danske kontor gennemlevede i 2010.
    En forbedring af resultatet i denne størrelsesorden kombineret med rigtig mange nye ansættelser og et stenhårdt fokus på at omlægge omsætningen mod mere strategi-, koncept- og designtunge kunder og opgaver – vel at mærke uden at tabe omsætningsstørrelse – vidner om en særdeles vellykket øvelse.
    Jeg må sige, at jeg kun er stolt over at have bidraget til den udvikling og at Thomas Vejlemand skal have en stor del af æren for at det lod sig gøre at bringe Creuna i en på mange måder bedre position.

Få nyhedsbrev

Tilmeld dig Bureaubiz’ ugentlige brief om bureauer, reklamefolk og marketing - og kom bedre rundt om branchen hver dag.

Tilmeld nyhedsbrev
En del af Creative Club