Cross media kampagne har annoncøren selv som kreativ

Finn Graversen
fg@kabelmail.dk

Sixt er Danmarks 3. største biludlejningsfirma og er lige nu aktuel med en kampagne, der er optaget på et internationalt reklame-site.

Sixt er ikke bare Danmarks 3. største biludlejningsfirma. Det er også verdens ældste – grundlagt i Tyskland i 1912.

Alderen til trods, så vil firmaet dog gerne være den frække dreng i klassen, og når det gælder udvikling af kommunikation, så er man lige nu aktuel med en kampagne, der er udviklet af Tine Rønnest Knapp, der er marketingchef, sammen med den administrerende direktør.

Det drejer sig om den såkaldte ”mormor-kampagne”, som i første omgang fungerer på sociale medier.

På Facebook har reklamen opnået over 2000 likes på få dage. Hele kampagnen er udviklet som en cross-media kampagne, og man vil bl.a. støde på den i flere danske biografer i efteråret.

Det internationale reklameudvalg Ads of the World har ligeledes valgt at vise kampagnen.

”I bund og grund ønsker vi bare at tage brodden af alt det fine og vise, hvor enkelt det hele i virkeligheden er: Vi er jo bare biludlejere. Så den tid andre virksomheder bruger på at tænke fine corporate tanker og udtænke flotte, men til tider tomme løfter, bruger vi på at handle og snakke med vores kunder,” siger adm. dir. Philip Schack og fortsætter:

“Vi lytter til kunderne. Og så markedsfører vi os via skæve konkurrencer på de sociale medier og engagerende reklamer, der er på kanten af, hvad man forventer af en ‘pæn’” virksomhed, og hos Sixt er det altid med et smil på læben.”

Philip Schack kom til Sixt fra Avis i begyndelsen af 2013, og Tine Rønnest Knapp kom ligeledes til Sixt i 2013. Hun kom fra et job som marketing, communications & social media manager i AS3 Nordic, men har også snuset til bureauverdenen gennem job i bDirect Agency og People Group.

Sixt kan i næste uge fejre 10 års jubilæum i Danmark og firmaer tilskriver sin succes “deres bemærkelsesværdige orange branding og content marketing, som engagerer kunderne og sætter dem i centrum i samspil med den bedste lejeoplevelse.”

Sixt har ingen bureaurelationer. Man har satset på at bygge inhouse op, hvor Tine Rønnest Knapp er leder.