Pernille Simmelkiær og Peter Stenbæk forlod fornylig ledelsen i We Love People for i stedet at bygge en crowdsourcing forretning op i Cosmic People.
Nu melder en amerikansk online-portal sig på det danske marked med noget tilsvarende. 99designs satser på at placere sig på det danske marked – bl.a. ved at indgå partnerskaber med danske marketingbureauer.
Det fortæller Nordic Manager i 99designs, Peter Trydeman, til Børsen.
Han lægger ikke skjul på forretningsmodellen. Det handler om at levere grafisk design billigere.
“I øjeblikket koster det 10.000-15.000 kr. at få lavet et logo hos en dansk designer. Hos 99designs laver man en konkurrence over syv dage til 3000-5000 kr., hvor designere fra hele verden kan byde ind, og i sidste ende kan man typisk vælge mellem 60-120 forslag til en tredjedel af prisen. Er man ikke tilfreds med resultatet, får man pengene retur,” siger Peter Trydeman til Børsen.
Han erkender over for avisen, at 20-30 pct. af de 99designs designere kommer fra Asien, hvor leveomkostningerne ikke er så høje.
99designs er oprindeligt startet i Australien, men holder nu til i San Francisco-området og har rejst over 300 mio. kr. i kapital.