Cult vil udforske mulighederne i Snapchat

Peter Engholm
25@mail.dk

Seks personer er via Cults Facebook-side blevet hvervet som en slags soldater. De styrer nu Cults snapchat – med relativt frie rammer.

Snapchat er det hurtigst voksende medie i Danmark, men det er ikke ensbetydende med, at det er et medie, der endnu har fundet sin plads i markedsføringen.

Måske ikke overraskende for det er måske ikke ligetil at bruge mediet. Til gengæld er det næppe overraskende, at et brand som Cult er tidligt ude.

Det digitale team i Cult – Online manager Thomas Barker og Online koordinator Katrine Klitgaard – har nemlig besluttet sig for at udforske mulighederne.

”Det er ikke længere nok at fise den af på Facebook og Instagram. Brugerne har en forventning om, at der, hvor de er, der er vi også,” siger Thomas Barker og tilføjer:

”Præmissen er ændret, og vi tør godt slippe ansvaret.”

Seks unge mennesker med Cults digitale team i front styrer firmaets snapchat, og snapper dagligt ud til til profilens følgere.

‘Snapperne’ er blevet hvervet gennem brandets egen Facebook-side og castet på deres tegnefærdigheder.

Tiltaget har fået navnet ”Cult Snapchat Hær”, og der er – trods den militære betegnelse – relativt frie rammer for de seks ’soldater’:

”Vi tror på frihed under ansvar, men har selvfølgelig udstukket nogle retningslinjer for brugen af vores profil,” siger Thomas Barker.

Han understreger, at hvis man vil være innovativ, må man også tage chancer:

”Vi mener, at så længe, vi screener de unge mennesker, og behandler dem godt, så skal alt nok gå godt – det er community-management helt tæt på”.

Chance-tagningen har givet resultat: Fra 800 følgere til godt 3.000 på 2 måneder. Og Online koordinator Katrine Klitgaard:

”Vi ser en åbningsrate på 65 pct., som hele tiden har været stigende, hvilket understreger indholdets relevans for vores følgere.”

Snapchat er et medie i konstant udvikling, og for at være på forkant, må man hele tiden arbejde intensivt med platformen:

”Vi vil gerne være på forkant med det forventede annonceringsindtog på Snapchat og have opbygget en loyal og stærk skare af følgere inden da”, siger Thomas Barker.

Den digitale udvikling byder på flere YouTubere, bloggere og instagrammere, der overtager virksomheders profiler, og det er ifølge Cults digitale team kun begyndelsen:

”Jeg tror og håber på, at vi vil se en større tendens til, at menigmand overtager eller får indflydelse på en virksomheds content. Det bliver en ambassadør-rolle 2.0, om man vil”.