Da Supreme gjorde New York Post til et samlerobjekt

Rebecca Tronier,
redaktionsassistent

Mandagens New York Post var pakket ind i et cover med street wear-brandet Supremes logo. Det er, ifølge New York Times, første gang nogensinde avisen laver den type promovering for et brand, og kun få timer efter den havde forladt trykken, var avisen nær udsolgt alle vegne.

New York’erne skulle være tidligt ude i mandags, hvis de skulle have fingrene i den Supremificerede udgave af New York Post. En enkelt kunde købte alle 50 eksemplarer fra aviskiosken på 41st Street, før fanden fik sko på, og klokken 9.30 var avisen nemmest at få fat i online. Kl. 10.30 var avisen til salg på eBay for $12.  Det skriver New York Times.

Ifølge Jesse Angelo, forlægger hos New York Post, vidste man, det ville blive et samlerobjekt. Men hvad skyldtes denne voldsomme popularitet?

Ifølge New York Times havde hypen den dag – efter en relativt stille august hos New York Post – ikke noget at gøre med nyhederne i avisen og alt at gøre med Supreme-logoet.

Supreme sætter street wear på dagsordenen
Supremes varer har opnået noget nær religiøs status hos deres mange dedikerede fans, og New York Post udnyttede denne iver og iklædte avisen et full wraparound cover med Supremes logo. Det er første gang, de har gjort det for noget brand.

Det New York-baserede Supreme åbnede i 1994 og er, ifølge New York Times, det førende brand inden for street wear brands. Supreme har også fået opmærksomhed for sine samarbejder med Fila, Nike, The North Face and Levis, og med kendte såsom Kate Moss, Lou Reed, medlemmer af the Wu-Tang Clan og Kermit the Frog.

Herudover er Supreme også kendt for utraditionelle partnerskaber, som de brand-tilknyttede MetroCards, der udkom sidste år. Jonathan Sawyer, staff writer for street wear-bloggen Highsnobiety, udtrykker populariteten således til New York Times: “Slap a Supreme logo on it, and it will fly off the shelves, literally no matter what it is.”

I 2017 indgik Supreme endda et samarbejde med verdens største luksusbrand Louis Vuitton, hvilket er blevet kaldt det vigtigste collab i de kreative brancher. Supreme har sat skaterkulturen og street wear på dagsordenen siden grundlæggelsen, og samarbejdet er med til at markere en overordnet udvikling væk fra, at aristokratiet og eliten sad tungt på magten i kulturbranchen .

Lawrence Schlossman, brand director hos Grailed, kalder partnerskabet mellem Supreme og New York Post ’historisk’ og understreger, hvor godt et match de to virksomheder er: “Here we have the most New York fashion brand covering the most New York paper,” siger Schlossman til New York Times.

New York Post on newsstands now. @nypost

Et opslag delt af Supreme (@supremenewyork) den

Samarbejdet lader dog også til at komme begge parter til gode – New York Times beskriver, hvordan der søndag eftermiddag florerede rygter om det kommende cover, hvilket ledte til en et hurtigt salg af avisen mandag morgen – og det momentum udnyttede Supreme så til at lancere en look book for deres efterårskollektion. Win-win.