I Danmark er vi hundesultne – ja, måske ikke lige i januar, oven på jul og nytår, men vi kender i al fald begrebet. Og de ældre af os, både i Danmark og udlandet, kender Duran Duran-hittet ”Hungry Like the Wolf”.
Sangen er blevet brugt flere gange før i reklamer, men denne gang stikker lidt ud. Yoplaits bruger 1982-hittet i en film, og det må de ikke – og det bør det ikke.
Må-ikke først: Afsenderen fik ikke spurgt Duran Duran.
Bandet skriver i en pressemeddelelse, som Pitchfork.com citerer:
“Please know, Duran Duran do not support this usage of their music and unfortunately, this particular license was granted without any prior notification to any of us (…) Had we known, under no circumstances would we have backed it.”
Så langt, så skidt. Yoplait har fjernet filmen fra sin kampagne, men det skyldes ikke juridiske spidsfindigheder, men klager fra Facebook. Og det bringer os frem til bør-ikke delen. Her gør brugerne opmærksom på, at hittet forbindes med en grusom, godt 30 år gammel sag.
Diane Downs skød i 1983 sine tre børn, mens Duran Duran-sang blev spillet i bilradioen, og under retssagen – da sangen blev spillet – bankede hun rytmen med foden og knipsede løs med fingrene.
Først forsvarede Yoplait sig på Facebook musikvalget med, at det er en populær sang, der virkede helt rigtig til reklamen. Efter en diskussion var holdningen, at de færreste forbinder sangen med Diane Down-hændelsen.
Siden blev tonen og ordlyden en anden – Pitchfork.com citerer:
“When we chose the song, we had no idea of its connection to this terrible event. We take your feedback seriously, and yes, we have decided to remove this ad from the air while we consider other versions. Please know that it may take a couple of days until the ad is fully removed. We’re again sorry that it’s upset you and promise there was no intention to cause such disappointment.”
https://www.youtube.com/watch?v=42lXzb9Xrqk