Af Peter Engholm, journalist

Anette, Eva og Thomas udgør den danske trio af dommere ved en af verdens tungeste kreative awards, D&AD, der går ind i sit 60. år. I år er der tilmed en dansk "jury president".

D&AD er sammen med Cannes Lions det ypperste, når det gælder awards i den kreative branche. Danske bureauer og profiler har i stigende grad gjort sig bemærket på denne scene, og det skinner også igennem, når jurymedlemmerne skal udpeges.

Sidste år var der fem jurymedlemmer fra Danmark, i år tre – inkl. et genvalg. Et mindre antal, men en reel opgradering, idet der i år er en dansk juryformand.

Grundstenen til awarden blev lagt i 1962, og de første priser uddelt året efter. Ud af 2500 indsendelser pegede juryen på 16 arbejder, der var værdige til dét, der i dag svarer til en Yellow Pencil.

I dag er der over 40 kategorier i D&AD, og juryen består af næsten 400 af the world’s leading creative minds. Og altså tre danskere:

  • Anette Hasling Jæger, chief experience officer, Georg Jensen – jurymedlem i e-commerce
  • Eva Ravnborg, partner & design director, Henning Larsen – jurymedlem i spatial design
  • Thomas Kolster, marketing activist, author & speaker, Goodvertising – ikke blot jurymedlem (i lighed med sidste år) i impact, men også Jury President.

D&AD uddeler pencils i denne prioriterede rækkefølge: Wood, Graphite, Yellow og Black. Dertil kommer en række særpriser, bl.a. White Pencil og Next Pencil.

Deadline for indsendelse af arbejder er den 16. marts. Shortlisterne offentliggøres den 12. og 17. maj, og årets Pencils uddeles den 25. og 26. maj.

Sidste år vandt danske bureauer, produktionsselskaber og solister 5 Wood Pencils, 2 Graphite Pencils samt 2 Next Pencils.

Kommentarer

Få nyhedsbrev

Tilmeld dig Bureaubiz’ ugentlige brief om bureauer, reklamefolk og marketing - og kom bedre rundt om branchen hver dag.

Tilmeld nyhedsbrev
En del af Creative Club