Dagbog fra Cannes: Sikke en stor diller!

Tyskerne leverede søndagens største grin i Cannes for de første fremmødte. Men der var andre interessante links at finde på dagen før starten. Sunrise’s delegation skriver dagbog til Bureaubiz. Forklaring på overskriften følger sidst i artiklen.

Festivalen er ikke rigtig kommet i gang endnu. Der er god på plads på restauranterne, nærmest mennesketomt i palæet, og det er mest Young Creatives og jurymedlemmer, der fylder Gutterbar på Croisetten 72 om aftenen. Derfor ved vi fx, at outdoor juryen er helt vild med denne eksekvering, hvor bill boardet består af rigtige pengesedler. I Zimbabwe koster penge nemlig mindre end det papir, de er trykt på. Det er avisen The Zimbabwean, der er annoncør.

Der er derfor heller ingen kø ved Coca-Colas fantastiske nye maskiner, som er opstillet i palæet. Her kan man vælge mellem otte forskellige specialdesignede metalflasker, og det, der imponerer, er, at hele købet foregår via en touch screen, hvor man læser om designerne, drejer flaskerne rundt og ser små film. Maksimal branding – selve købsprocessen er pengene værd! Det er pull frem for push.

Den interaktive væg!

Midt i palæet står festivalens helt nye teknologiske vidunder! Den VILDESTE interaktive væg, som rummer alle oplysninger om festivalen, restauranterne, festerne, barerne og seminarerne. ALT, der sker i Cannes, kan du finde på den 6 m2 store touch screen væg og for os, der i virkeligheden bare er nogle store nørder, så er den her væg den vildeste fest! – OG som du kan opleve i det lille videoklip, så er væggen rimelig sensitiv …

Back to basics

De sidste mange år har vi tabt underkæben over de gigantiske 3D-produktioner fra fx PlayStation og Xbox. Men indtil videre er det faktisk de helt enkle, billige ideer, der har høstet størst bifald. På den måde har økonomisk krise og reducerede budgetter måske ligefrem haft en positiv effekt på kreativiteten?

Et eksempel på det er en serie for Matchbox legetøjsbiler. Desværre kan vi ikke finde filmene på nettet, men kort fortalt, så ser man på billedsiden stockfilm af en biljagt, en brandbil i udrykning og Formel 1. Lydsiden har en lille dreng lagt på – altså med wrooom, neeeeeh-neeeeeh, wiiiu, wiiiu osv. Indsigten er i top.

Selvfølgelig er der stadig imponerende 3D-film fra spiludbyderne, men vi er indtil videre mest forelskede i den her film fra bol.com. I kategorien Best use of music giver vi den en løve. Igen er det den enkle ide, der driver værket.

Nøj, det er virkelighed

Vi blev også henrykte, da vi så denne film for PlayStation Guitar Hero.

Vi er vant til, at alt kan lade sig gøre, hvis bare man har penge nok til efterarbejde. Men det her stunt er lavet I VIRKELIGHEDEN! (Og hvis det ikke er, så kan vi i hvert fald ikke se det). Efterhånden klassisk viral effekt, men det holder stadig.

I filmen ser man de karakteristiske farvede pletter, der svarer til tonerne i Guitar Hero, malet på vejen. Og så kører der en knægt med et kamera fastspændt på cyklen gennem “banen”, mens Prisoner of Society spiller på lydsiden. De kendte effekter og grafikken bliver også skabt live. Produktet er altså taget ud af dagligstuen og den kontekst, hvor det egentlig hører hjemme. Til gengæld kan man pludselig få kunderne til at glo på sit produkt i 3 minutter og 36 sekunder!

Et tilsvarende stunt kommer fra Honda. Honda har været fænomenale de sidste par år – deres kommunikation afspejler mærket, som står for nytænkning. Og her er der virkelig nogen, der har tænkt ud af boksen. De fleste salgsdirektører vil nok rive sig i håret, men Honda opererer på et helt andet niveau: De har skabt en helt ny musikform, hvor en bil “spiller” på en landevej:

Konceptet SKAL holdes …

Det dejlige ved Cannes er også, at de folk, som samles her, virkelig har noget at mødes om. Vi brænder for de gode ideer! For de fede spektakulære løsninger! For at grine af det, der er at grine af – og grine af det, der ikke er at grine af. (Om end knap så højt).

En anden fælles interesse, er vores behov for at samle ting i koncepter, og vores passion for aldrig at falde uden for de konceptuelle rammer. Derfor var det dejligt konceptuelt korrekt, at netop den kreative direktør, som søndag kl. 10.00 skulle holde seminar med undertitlen “Death of the creative director” valgte at bruge lørdag aften og nat, på at forsøge at slå sig selv helt ned i rødvin …

Overskriften?

Det var tyskerne, der leverede et af dagens højeste grin. Sjov, sjov film, som endnu engang beviser, at full body kostumer er instant fun! Plat på den absolut bedste facon! Hatten kan rekvireres på stikmigdenpikhat.dk