Af Peter Ottesen, Adm. dir. Mediabroker

Årets event i San Francisco har igen i år fået ny titel.Sidste år var det ”The Global Event for Integrated Marketing” og i år er det ”The Global ROI Event”. Peter Ottesen fra Mediabroker skriver dagbog.

Der må være sket et eller andet med DMA eventen. Alt var ellers umiddelbart som det plejer – og så alligevel ikke da den officielt startede mandag morgen amerikanske vestkysttid.

Væk var blandt andet den ellers så obligatoriske amerikanske nationalsang, og DMA organisationen havde da (endelig) også fået ny formand – ny formand er Larry Kimmel.

Og det var i Larrys velkomsttale, at den ellers så stålsatte tro på Direct Marketing som begreb blev udfordret.

Udfordringen er, at Direct Marketing måske ikke tiltaler yngre generationer, som er opvokset med en digital tilgang til problemstillinger, og som gerne arbejder med search, sociale medier, behavioral targeting etc. Men Direct Marketing det er da noget “med breve og kuponer som bliver sendt – totalt old school”

Det er nok et behov for at “rebrande” direct marketing som andet end breve og kuponhæfter – og det er nok i det lys, man skal se DMA eventens nye titel.

Fokus er på data, integration af discipliner og ROI. På reklamedansk betyder det at DMA nok vil fokusere endnu mere på Direct Marketing som en resultatskaber og tage endnu flere digitale discipliner ind i programmet. Fx bliver det meget svært i de kommende dage for de 100 danske deltagere overhovedet at finde en forelæsning der ikke taler om sociale medier på den ene eller anden måde.

Har Direct Marketing så også et brandingproblem set fra et dansk perspektiv?

Delvist ja – så tror jeg der er noget om snakken. Vi er godt nok ikke vant til den helt samme markante grad af fagsiloer , som man har her i USA. Men helt undsige os fagsiloer kan vi nu heller ikke.

Direct Marketing har nok mere eller mindre også den samme grundopfattelse i Danmark. Og lige som i USA, så handler det ikke om breve og kuponer, men meget, meget andet.

Og det er det, der er på agendaen på DMA i de kommende par dage.

Kommentarer

Få nyhedsbrev

Tilmeld dig Bureaubiz’ ugentlige brief om bureauer, reklamefolk og marketing - og kom bedre rundt om branchen hver dag.

Tilmeld nyhedsbrev
En del af Creative Club