Dagbog fra DMA: Sociale medier træder i karakter

Finn Graversen
fg@kabelmail.dk

D’et står for Direct. Men fremadrettet kan den store konference lige så godt blive til IMA – med I for Integrated. bl.a. styret af de sociale medier.

Krise er et bandlyst ord på årets store konference i amerikanske Direct Marketing Association (DMA), der foregår i San Diego i Sydcalifornien.

“Til sammenligning med sidste års arrangement i Las Vegas, så er ordet krisen mere eller mindre klinisk forsvundet fra åbningstalen, og dagens emner. I Las Vegas var den finansielle krise det gennemgående tema, så det virker som om det er blevet politisk ukorrekt at tale om krise – eller også gider de ukuelige amerikanere bare ikke længere høre om krisesnak. Måske er det en Obama effekt, men det er påfaldende at ord som “et svært år” var det tætteste, vi kom på krisen”, skriver adm. dir. Peter Ottesen, Mediabroker, i sin dagbog.

Konferencen åbnede i går officielt og har deltagelse af ca. 100 danskere. Førstedagen satte fokus på bl.a. sociale medier, rapporterer både Peter Ottesen og delegationen fra Recommended.

Sidstnævnte skriver på bureauets egen hjemmeside hver dag, og fremhæver i flere indlæg, hvordan sociale medier spiller en stadigt mere fremtrædende rolle.

Som f.eks. i en af keynote talerne, Scott Monty, der er er Head of Social Media hos Ford.

Begrundelsen er klar: 70 pct. af bilkøb sker på basis af råd fra omgangskredsen. Og så kan man ikke ignorere sociale medier i sin markedsføring.

Men Recommended oplevede også, hvordan selv Stand-up komikere har taget sociale medier i anvendelse i markedsføringen af sig selv. Og så konstaterer man – bl.a. med henvisning til danske Kirsten Dinesen’s indlæg – at forbrugerne har taget kontrollen.

Hvis man i en virksomhed sover trygt i forvisningen om, at man har en stærk designmanual for ens brand, så risikerer man en brat opvågning (Recommended’s dagbog kan ses her).

Peter Ottesen peger på, at man reelt lige så godt kan udskifte D’et i DMA med et I:

“Hvis man tror at en DMA konference kun handler om, direct mails og databaser, så kunne det ikke være mere forkert. Det hedder stadig DMA, men mit bedste bud er, at om nogle år så kan det lige så godt hedde IMA. For konferencens officielle titel er: The Global Event for Integrated Marketing.

Hvilket må siges at være en passende titel. Konferencen afspejler følgende globale megatrends:

  • Digitaliseringen, som giver os mange nye digitale kanaler (fx sociale medier)
  • Krav om målbarhed og resultat i markedsføringen.
  • Nye værktøjer der kan styre individuel kommunikation til mange.

Parrer man disse tendenser så står mange annoncører og bureauer over for mange udfordringer og muligheder. Integration er nøgleordet – i særdeleshed integration af brand og direct kommunikation.

De annoncører og bureauer, der forstår denne underlæggende ændring af marketing grundbegreberne, vil stå tilbage styrket.

Konferencen handler grundlæggende om denne integrationsproces”.