Af Finn Graversen og Peter Engholm, journalister

Det offentlige Danmark er lagt i dvale, men bureauerne passer deres arbejde – og det sker i udtalt grad hjemmefra, lyder det fra Isobar, OMG og Mediabrands.

Corona-virussen havde indtil i går aftes medført udsættelser i marketingbranchen, primært begrænset til rejse- og restaurationsbrancherne.

Nu ligger landet anderledes oven på regeringens historisk drastiske foranstaltninger. Det offentlige Danmark er sat på lavest mulige vågeblus i foreløbig to uger; børne-, uddannelses- og kulturinstitutioner er lukket, og næsten alle medarbejdere er sendt hjem. Indendørs forsamlinger skal højst være tocifrede, og andre henstillinger og love følger.

Konsekvenserne er umulige at sige noget konkret om, men livet – også arbejdslivet – skal gå videre. Og mens hamstringstosser udlever forestillingen om, at det mest effektive værn mod en pandemi er 16 ruller Lambi, så er andre nødt til at holde hovedet koldt og tanken klar.

Det er netop, hvad bureaudirektører gør i skrivende stund. De tilrettelægger arbejdet – ikke en uvant øvelse for en direktør, men på måder, der aldrig før er gennemført så konsekvent.

I en af landets største bureaugrupper, Omnicom Media Group, rulles en model ud med initiativer, der skal beskytte medarbejderne bedst muligt mod smitte, og som er fleksibel, for så vidt angår medarbejdernes muligheder for at passe deres børn. Og hvor arbejdet fortsat kan passes.

”Halvdelen af medarbejderne arbejder hjemmefra fra i morgen, og andelen øges gradvist. Det giver så mere plads imellem dem, der sidder på bureauerne. Og om en uge bytter nogle af dem så plads – nogle af dem, der har arbejdet hjemme, afløser dem, der har arbejdet på bureauet,” siger gruppens CEO, Peter Gottfredsen, og tilføjer:

”Fysiske møder bliver alt overvejende afløst af virtuelle møder. Det er også, hvad kunderne ønsker, og det fungerer ganske fremragende. Vi lever heldigvis i en tidsalder, hvor teknikken gør det let. For 10 år siden ville det have været vanskeligere.”

Også fysisk og analogt fungerer det anderledes: I kantinen er buffeten droppet til fordel for mere individuelle løsninger.

Hos Isobar (tidl. Magnetix) kan CEO, Martin Bochineck fortælle, at der i dag er 30 medarbejdere på kontorerne, hvor der normalt ville være over 200.

“Vi opfordrer alle medarbejdere til at arbejde hjemmefra, og heldigvis har vi alle systemerne på plads til, at det kan lade sig gøre. I virkeligheden har arbejdet med kunderne længe været præget af virtuelle værktøjer, så det er ikke helt uvant. Som det ser ud lige nu, så kører vi fuld business med fuld bemanding – blot fra 200 forskellige lokationer. Det er på mange måder et spændende eksperiment,” siger Martin Bochineck og tilføjer, at det er det samme for hele Isobar Nordic med i alt 400 medarbejdere. Samt faktisk hele Dentsu-organisationen. Isobar er en del af Dentsu Aegis Network.

Han siger videre, at det er op til den enkelte at afgøre, om de har brug for at møde ind på kontoret eller holde et møde.

“Men selvfølgelig følger vi myndighedernes anvisninger om f.eks. ikke at samles med mere end 100 mennesker. Jeg tror dog ikke, vi får problemer med det. De fleste kan uden problemer håndtere deres arbejde hjemmefra,” siger Martin Bochineck og tilføjer, at lige nu ser han fortrøstningsfuldt på situationen:

“Hvis kunderne ikke begynder at trække sig – og det er de ikke begyndt på endnu – så ser det ikke ud til at får større betydning for vores forretning.”

Hos Mediabrands Danmark er billedet det samme med tomme kontorer.

“Vi lagde allerede for en uge siden en nødplan, hvor alle medarbejdere fik besked på, at have PC og nødvendige ting med sig hjem, så vi kunne lukke hurtigt ned, hvis det skulle blive nødvendigt – f.eks. hvis vi skulle opleve en smittet medarbejder. Den plan aktiverede vi i aftes efter Statsministerens tale,” siger CEO, Heine Jørgensen.

Han konstaterer, at vi i Norden er ret godt stillet i forhold til at kunne håndtere arbejdet hjemmefra sammenlignet med flere andre lande.

“Der er nogen, der taler om, at Danmark lukker ned, men det er ikke sådan, det ser ud hos os. Selvfølgelig er der forskellige reaktioner hos kunderne, hvor nogle af dem udskyder projekter, men helt grundlæggende er vi i fuld gang – vi arbejder bare remote,” siger Heine Jørgensen.

Kommentarer

Få nyhedsbrev

Tilmeld dig Bureaubiz’ ugentlige brief om bureauer, reklamefolk og marketing - og kom bedre rundt om branchen hver dag.

Tilmeld nyhedsbrev
En del af Creative Club